Tijd van innovaties

Na de onwetendheid en het junglegedrag van Omar kort te hebben besproken, hebben wij het vervolgens gehad over hoe Omar de overleveringen van de Profeet (s) verbande en verbrandde. Nadat Omar dit censuurbeleid invoerde, begon hij de islamitische wetgeving vervolgens beetje bij beetje te wijzigen. Hij introduceerde innovaties. Innovaties zijn nieuwe toevoegingen of wijzigingen aan de religie. Deze innovaties zijn zowel binnen het sjiisme als het soennisme ten strengste verboden. We zullen in dit artikel eerst even aantonen wat een innovatie precies inhoudt en wat de consequenties zijn van iemand die innoveert. Vervolgens zullen we enkele innovaties van Omar vermelden.

Wat zijn innovaties?

Isma`il bin Hammad al-Jawhari:

Al-Bid`a: Een innovatie in de religie, nadat de religie compleet is.

Bid`a is het Arabische woord voor innovatie. Bida` is meervoud van bid`a.

Bron: Al-Sihah, Vol. 3, Blz. 1184

Mohammad bin Ya`qoub al-Fayrouz Abadi:

Al-Bid`a: Een innovatie in de religie, nadat het compleet is. Of wat er geïnnoveerd wordt na de Profeet (s) qua begeerten en daden.

Bron: Al-Qamous al-Muhiet, Blz. 702

De gevolgen van innovaties.

Al-Nasa’i:

Van Jabir bin Abdallah, die zei: De Profeet (s) zei: … Het meest slechte van alle zaken is hetgeen wat nieuw is. Elke nieuwe zaak is een bid`a en elke bid`a is een dwaling, en elke dwaling bevindt zich in het hellevuur.”

Al-Albaani: “Sahih (authentiek).”

Bron: Sahih Sunan al-Nasa’i, Vol. 1, Blz. 512, # 1577 

Abu Dawud:

De Profeet (s) zei: … Wie iets innoveert of een innovator in bescherming neemt, dan rust de vloek van Allah, de engelen en de gehele mensheid op hem!”

Al-Albaani: “Sahih (authentiek).”

Bron: Sahih Sunan Abu Dawud, Vol. 3, Blz. 97, # 4530

Dan gaan we nu enkele innovaties van Omar bespreken.

Het tarawieh-gebed.

Wat tot de meest bekende innovaties van Omar behoort, is het tarawieh-gebed. Dit vrijwillige gebed wordt massaal door de soennieten gebeden, terwijl de Profeet (s) dit tijdens zijn leven zelfs had verboden. Omar, tijdens zijn leiderschap, voerde dit gebed echter gewoon in.

Al-Bukhari:

Van Abd al-Rahman bin Abd al-Qari’, die zei: Ik ging in een nacht van de Ramadan samen met Omar bin al-Khattab naar de moskee. Daar troffen wij de mensen aan in verspreidde groepen en ieder bad voor zichzelf. Een man bad en achter hem zou dan een groep mensen bidden. Omar zei: “Ik denk dat als ik iedereen samenbreng achter één reciteur dat, dat beter zou zijn.” Dus Omar bracht hen samen achter Ubay bin Ka`b. En op een andere avond ging ik nogmaals met hem (naar de moskee), en de mensen waren aan het bidden achter hun reciteur. Omar zei: “Wat is dit een mooie bid`a (innovatie)! En het (gebed) in de tijd dat zij slapen is beter dan (het gebed) waar zij voor opblijven om te verrichten.” Hij bedoelde aan het eind van de nacht, en de mensen bleven op om in het eerste deel (van de nacht) te bidden.

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 482, # 2010

Het meest wonderbaarlijke is dat Omar nog zelfs toegeeft dat hij zojuist een innovatie is begaan. We gaan nu kijken wat de Profeet (s) van zo’n soort gebed vond.

Al-Bukhari:

Van Zayd bin Thabit, die zei: De Profeet (s) maakte een bidruimte van bladeren of matten. De Profeet (s) ging ernaar toe om erin te bidden. Een paar mannen volgden hem en gingen vervolgens achter hem bidden. Op een andere avond kwamen zij weer om met hem te bidden, maar de Profeet (s) wachtte er mee en kwam niet naar buiten naar hen. Dus zij verhieven hun stemmen en gooiden stenen op de deur. De Profeet (s) kwam vervolgens woedend naar buiten en zei tegen hen: “Door wat jullie deden dacht ik dat (dit gebed) verplicht zou worden gesteld voor jullie. Dus bid in jullie eigen huizen, want het beste gebed voor men is het gebed in zijn eigen huis, behalve het verplichte gebed.”

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 1528, # 6113

Al-Bukhari:

Van Abu Huraira, dat de Profeet (s) zei: “Wie in de Ramadan opblijft om te bidden met geloof en verwachting (van het goede), zal vergeven worden voor zijn voorgaande zondes.”

Ibn Shihab zei: En toen de Profeet (s) stierf, bleef de situatie op die manier. Vervolgens bleef de situatie ook hetzelfde tijdens het leiderschap van Abu Bakr, en tijdens het begin van het leiderschap van Omar bin al-Khattab.

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 482, # 2009

Je las hierboven dat er tot aan de dood van de Profeet (s) individueel gebeden werd. Dit was nog ook zo tijdens het leiderschap van Abu Bakr. Dit was ook nog zo tijdens het begin van het leiderschap van Omar. Vervolgens, enige tijd verder in het leiderschap van Omar, kwam de innovatie.

Eens kijken hoe de soennieten en de Ahlalbait (as) zich hebben opgesteld tegenover deze innovatie van Omar.

Al-Shawkani:

قال النووي : اتفق العلماء على استحبابها ، قال : واختلفوا في أن الأفضل صلاتها في بيته منفردا أم في جماعة في المسجد ، فقال الشافعي وجمهور أصحابه وأبو حنيفة وأحمد وبعض المالكية وغيرهم : الأفضل صلاتها جماعة كما فعله عمر بن الخطاب والصحابة رضي الله عنهم ، واستمر عمل المسلمين عليه ، لأنه من الشعائر الظاهرة ، فأشبه صلاة العيد ، وبالغ الطحاوي فقال : إن صلاة التراويح في الجماعة واجبة على الكفاية

Al-Nawawi zei: De geleerden zijn het eens dat het (gebed in de nacht van de maand van Ramadan) aangeraden is. Maar zij verschillen van mening of het gebed het best individueel thuis gebeden moet worden of gezamenlijk in de moskee. Al-Shafi`i en de meerderheid van zijn metgezellen, en Abu Hanifa, en Ahmad en sommigen van de Maliki’s en anderen, hebben gezegd: “Het beste is om het gezamenlijk te bidden, zoals Omar bin al-Khattab en de metgezellen dat hebben gedaan. En de moslims bleven dit praktiseren, omdat het tot de bekende symbolen behoort, te vergelijken met het feest-gebed.” En Al-Tahawi overdreef en zei: “Het gezamenlijk bidden van het tarawieh-gebed is een collectieve plicht.”

وقال مالك وأبو يوسف وبعض الشافعية وغيرهم : الأفضل فرادى في البيت لقوله صلى الله عليه وسلم : { أفضل الصلاة صلاة المرء في بيته إلا المكتوبة } متفق عليه . وقالت العترة : إن التجميع فيها بدعة

En Malik, Abu Yusuf en sommigen van de Shafi`i’s en anderen hebben gezegd: “Het is beter om het individueel thuis te bidden, wegens de uitspraak van de Profeet (s): ‘Het beste gebed voor men is het gebed in zijn eigen huis, behalve het verplichte gebed’.” Hier is consensus over. En de nakomelingen van de Profeet (s) hebben gezegd: “Het gezamenlijk bidden van dit gebed is een bid`a (innovatie).”

Bron: Nayl ul-Awtar

Verbazingwekkend hoe de soennieten voor het oordeel van Omar hebben gekozen, en de nakomelingen van de Profeet (s) hebben gelaten. Heeft de Profeet (s) niet gezegd dat hij zowel de Koran als de Ahlalbait (as) voor ons heeft achtergelaten? Wat hebben de moslims dan nog te maken met het oordeel van Omar? De eigen zoon van Omar zei overigens het volgende:

Abd al-Razzaq:

عبد الرزاق ، عن الثوري ، عن منصور ، عن مجاهد قال : جاء رجل إلى ابن عمر قال : أصلي خلف الإمام في رمضان ؟ قال : ” أتقرأ القرآن ؟ ” قال : نعم قال : ” أفتنصت كأنك حمار ؟ صل في بيتك

Van Mujahid, die zei: Een man kwam naar Ibn Omar en zei: “Moet ik achter een imam bidden tijdens de Ramadan?” Ibn Omar zei: “Kun je deze Koran reciteren?” De man zei: “Ja.” Ibn Omar zei: “Wil je dan stil blijven staan alsof je een ezel bent? Bid in jouw huis.”

Bron: Al-Musannaf, # 7742

Ibn Abi Shayba:

Van Mujahid, die zei: Een man vroeg aan Ibn Omar: “Moet ik achter een imam bidden tijdens de maand van Ramadan?” Ibn Omar zei: “Wil je stil blijven staan alsof je een ezel bent?”

Osama bin Ibrahim: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”

Bron: Al-Musannaf, Vol. 3, Blz. 359, # 7798

Aan de hand van deze uitspraak van Ibn Omar, zijn de soennieten die het tarawieh-gebed verrichten dus allemaal ezels.

Drie scheidingen in één keer.

Binnen de Islam kan een echtpaar maximaal drie keer van elkaar scheiden. Wanneer het echtpaar voor het eerst scheidt, hebben zij de mogelijkheid om bij elkaar terug te komen. Als zij daarna nogmaals bepalen te scheiden, dan hebben zij nogmaals de mogelijkheid om bij elkaar terug te komen. Maar als zij voor een derde keer scheiden, dan mogen zijn niet meer bij elkaar terugkomen. Ook is het zo dat de vrouwen een wachtperiode moeten uitzitten nadat er een scheiding heeft plaatsgevonden. Pas na deze wachtperiode ontstaat de mogelijkheid om weer bij elkaar terug te komen of om elkaar te verlaten. Dit is o.a. terug te lezen in de volgende Koranverzen: 65:1, 65:2, 2:229 en 2:230.

In de tijd van de Profeet (s) werd er ‘slim’ gedacht en werd er drie keer achter elkaar gescheiden. Scheiden doe je immers door ‘talaq‘ uit te spreken. Dus wanneer de man dan drie keer ‘talaq‘ tegen zijn vrouw zei, was hij permanent verlost van haar. Dit principe gaat tegen de Koran in, waarin duidelijk wordt aangegeven dat er drie scheidingsstages zijn die allemaal een wachtperiode hebben. Door drie scheidingen in één keer achter elkaar te verklaren, verwerp je deze drie stages en speel je met de Koran. Dit is wat de Profeet (s) zelf ook zei.

Al-Nasa’i:

Van Mahmoud bin Labied, die zei: De Profeet (s) werd verteld over een man die zijn vrouw driemaal in één keer scheidde, dus stond hij (s) boos op en zei: “Wordt er gespeeld met het Boek van Allah terwijl ik nog met jullie aanwezig ben?!” Een man stond vervolgens op en zei: “O Profeet (s), zal ik hem vermoorden?”

Darussalam: “Sahih (authentiek).”

Bron: Sunan al-Nasa’i, Vol. 4, Blz. 217, # 3430

Deze man werd overigens niet vermoord. Maar het toont wel weer het barbaarse temperament aan van sommige metgezellen. We gaan verder.

Mohammad Shams ul-Haq:

حديث آخر صحيح وهو ما أخرجه أحمد بن حنبل في مسنده حدثنا سعد بن إبراهيم حدثنا أبي عن محمد بن إسحاق قال حدثني داود بن الحصين عن عكرمة مولى بن عباس عن بن عباس قال طلق ركانة بن عبد يزيد أخو بني المطلب امرأته ثلاثا في مجلس واحد فحزن عليها حزنا شديدا قال فسأله رسول الله صلى الله عليه و سلم كيف طلقتها قال طلقتها ثلاثا قال فقال في مجلس واحد قال نعم قال فإنما تملك واحدة فارجعها إن شئت قال فراجعها فكان بن عباس يرى إنما الطلاق عند كل طهر قال بن القيم في اعلام الموقعين وقد صحح الإمام هذا الإسناد وحسنه قال الحافظ في فتح الباري الحديث أخرجه أحمد وأبو يعلى وصححه من طريق محمد بن إسحاق

En een andere sahih (authentieke) overlevering is wat Ahmad bin Hanbal in zijn Musnad heeft overgeleverd van Ibn `Abbas, die zei: Rukana bin Abd Yazid scheidde driemaal van zijn vrouw in één keer. Vervolgens werd hij enorm droevig om haar. Dus de Profeet (s) vroeg hem hoe hij haar gescheiden heeft, en hij antwoordde: “Ik heb haar driemaal gescheiden.” De Profeet (s) zei: “In één keer?” Hij zei: “Ja.” De Profeet (s) zei: “Dat telt als één maal, dus neem haar terug als je wilt.” Dus nam hij haar terug. – Ibn Qayyim, in zijn A`lam al-Muwaqqi`ien, zei: “De imam heeft deze overlevering sahih (authentiek) en goed verklaard.” Ibn Hajar al-`Asqalani in zijn Fat’h ul-Bari zei: “Deze overlevering is overgeleverd door Abu Ya`la en hij verklaarde het sahih (authentiek) via de route van Mohammad bin Is’haq.”

Bron: `Awn al-Ma`boud

En nu de innovatie van Omar:

Muslim bin al-Hajjaj:

Van Ibn `Abbas, die zei: In de tijd van de Profeet (s), Abu Bakr, en twee jaar van het leiderschap van Omar, werd het uitspreken van drie scheidingen in één keer als één scheiding geteld. Omar bin al-Khattab zei: “De mensen haasten zich in een situatie waarin zij juist geduldig moeten zijn. Dus misschien moeten wij dit aan hen opleggen?” Vervolgens legde hij het op aan hen.

Van Tawous dat Aba al-Suhba zei: Ik zei tegen Ibn `Abbas: “Weet jij of het uitspreken van drie scheidingen in één keer als één scheiding geteld werd in de tijd van de Profeet (s), in de tijd van Abu Bakr en drie jaar tijdens het leiderschap van Omar?” Ibn `Abbas zei: “Ja.”

Van Tawous dat Aba al-Suhba tegen Ibn `Abbas zei: “Was het niet zo dat drie scheidingen die in één keer uitgesproken werden als één scheiding werden geteld in de tijd van de Profeet (s) en Abu Bakr?” Ibn `Abbas zei: “Dat was zo, maar tijdens het leiderschap van Omar begonnen de mensen veel te scheiden, dus stond hij dat toe voor hen.” 

Bron: Sahih Muslim, Blz. 677, # 1472

Omar heeft dus met het Boek van Allah gespeeld, zoals de Profeet (s) oordeelde.

Het verbod op het extra-gebed na de `Asr.

Het `Asr-gebed behoort tot de 5 verplichte, dagelijkse gebeden. Het is het tweede middaggebed. Na dit gebed verricht te hebben, bad de Profeet (s) altijd twee extra gebedseenheden.

Al-Bukhari:

Van Aisha, die zei: “De Profeet (s) heeft nooit de twee gebedseenheden na het `Asr-gebed laten zitten.”

Van Aisha, die zei: “Er zijn twee gebedseenheden die de Profeet (s) nooit liet zitten om te verrichten: de twee eenheden na het ochtendgebed en de twee eenheden na het `Asr-gebed.”

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 150, # 591 – 592

De innovatie van Omar.

Muslim bin al-Hajjaj:

Van Mokhtar bin Fulful, die zei: Ik vroeg Anas bin Malik over de extra gebeden na het `Asr-gebed. Anas zei: “Omar sloeg de handen van degene die extra bad na het `Asr-gebed. En wij baden in de tijd van de Profeet (s) twee eenheden ná zonsondergang, vóór het avondgebed.” Ik zei tegen hem: “Bad de Profeet (s) ze ook?” Hij zei: “Hij zag ze ons bidden, maar hij beval ons niet en verbood ons niet.”

Bron: Sahih Muslim, Blz. 375, # 302

Al-Haythami:

Van `Orwa bin al-Zubair, die zei: Omar kwam naar de mensen en sloeg hen omdat zij twee eenheden baden na het `Asr-gebed, totdat hij aankwam bij Tamim al-Dari, die tegen hem zei: “Ik zal ze niet laten! Ik heb ze gebeden met iemand die beter is dan jij; de Profeet (s)!” Omar zei: “Als de mensen jouw fitheid hadden, dan maakte het mij niet uit.”

Het is overgeleverd door Al-Tabarani in Al-Kabir en Al-Awsat, en de overleveraars zijn sahih (authentiek).

Zayd bin Khalid al-Juhni overleverde dat Omar bin al-Khattab, tijdens zijn leiderschap, hem twee eenheden zag bidden na het `Asr-gebed. Dus hij liep naar hem toe en sloeg hem met een zweep, terwijl hij nog aan het bidden was. Toen hij klaar was, zei Zayd: “O leider van de gelovigen, Wallah, ik zal ze nooit laten, sinds ik de Profeet (s) hen heb zien bidden!” Dus Omar kwam bij hem zitten en zei: “O Zayd bin Khalid, als ik niet vreesde dat de mensen tot de avond zouden bidden, dan zou ik er niet om hebben geslagen.”

Het is overgeleverd door Ahmad en door Al-Tabarani in Al-Kabir, en de overleveringsketen is hasan (goed).

Bron: Majma`, Vol. 2, Blz. 390, # 3336 & 3338

Abd al-Razzaq:

عبد الرزاق ، عن معمر ، عن ابن طاوس ، عن أبيه ، أن أبا أيوب الأنصاري : كان يصلي قبل خلافة عمر ركعتين بعد العصر ، فلما استخلف عمر تركهما ، فلما توفي ركعهما ، فقيل له : ما هذا ؟ فقال : ” إن عمر كان يضرب الناس عليهما ” قال : ابن طاوس : ” وكان أبي لا يدعهما

Van Tawous, dat Aba Ayoub al-Ansari vóór het leiderschap van Omar twee eenheden bad ná het `Asr-gebed. Toen Omar leider werd, bad hij ze niet meer. En toen Omar stierf, begon hij ze weer te bidden. Dus er werd tegen hem gezegd: “Wat is dit?” Aba Ayoub zei: “Omar sloeg de mensen die dit deden.” Ibn Tawous zei: “Mijn vader was er niet mee gestopt.” 

Bron: Al-Musannaf, # 3977

En ook het prijzen van Allah, na het afloop van het gebed, wilde Omar niet hebben.

Ibn Hazm:

وعن عبد الرزاق ، عن معمر ، عن الزهري ، عن السائب بن يزيد ، قال : ” سبح المنكدر بعد العصر فضربه عمر

قال علي : المنكدر والسائب صاحبان لرسول الله صلى الله عليه وسلم

Van Abd al-Razzaq: Van Sa’ib bin Yazid, die zei: “Al-Munkadir prees Allah na het `Asr-gebed, dus werd hij geslagen door Omar.”

Ali zei: “Al-Munkadir en Sa’ib zijn twee metgezellen van de Profeet (s).”

Bron: Al-Mohalla

De verantwoording van Omar slaat overigens nergens op, dat hij bang is dat mensen het niet aankunnen of tot de avond zullen bidden. Laat ze? Het is vrijwillig? Wat weerhoudt hij de mensen om zelf te bepalen of zij hun Heer willen aanbidden? Dus welk duister motief had Omar dan daadwerkelijk?

We kunnen enkel concluderen dat het volgende vers van toepassing is op Omar:

أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ أَرَأَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَىٰ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَىٰ أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِب 

Heb jij degene gezien die een dienaar verbiedt wanneer hij bidt? Meen jij dat hij op de goede weg is of godvrezendheid gebiedt? Meen jij dat hij ontkent en zich afkeert? Weet hij niet dat Allah ziet? Welnee! Als hij niet ophoudt, zullen Wij hem bij de kuif grijpen, een zondige leugenachtige kuif. Laat hem dan zijn bende maar roepen, wij zullen de hellewachters roepen! Nee hoor, gehoorzaam hem niet, maar buig je neer en kom nader. [96:9-19]

Het verbod op de twee mut`a’s.

Er is een uitgebreider artikel over de twee mut`a’s. We zullen derhalve niet uitleggen wat ze exact inhouden. Dat zal iets te lang worden. Maar de overleveringen zijn in ieder geval helder genoeg om te begrijpen dat Omar wederom innoveerde.

Muslim bin al-Hajjaj:

Van Abi Musa, dat hij mut`a toestond en aanraadde. Een man zei dus tegen Abi Musa: “Wees terughoudend in jouw uitspraken, want jij weet niet wat Omar innoveerde in de rituelen na dat jij wegging.” Vervolgens kwam hij Omar tegen en vroeg hem daarover. Omar zei: “Ik weet dat de Profeet (s) en zijn metgezellen het praktiseerden, maar ik was erop tegen dat de mensen geslachtsgemeenschap hadden met hun vrouwen onder de schaduw van de bomen en vervolgens de bedevaart verrichten terwijl water van hun hoofden druppelt.”

Bron: Sahih Muslim, Blz. 561, # 1222

Omar weet dus dat het toegestaan is en gepraktiseerd is door de Profeet (s), maar toch verbiedt hij het.

Ahmad bin Hanbal:

Van Abdallah bin al-Harith bin Nawfal, dat hij Sa`d bin Abi Waqas en Al-Dhahak bin Qays hoorde praten over het combineren van de kleine bedevaart met de grote bedevaart. Al-Dhahak bin Qays zei: “Niemand praktiseert dat, behalve iemand die onwetend is over de wet van Allah!” Dus Sa`d zei: “Het is zeer slecht wat je gezegd hebt, O neef.” Al-Dhahak bin Qays zei vervolgens: “Omar bin al-Khatab heeft dat verboden.” Sa`d zei: “De Profeet (s) praktiseerde het en wij praktiseerden het ook.”

Shu`aib al-Arna’out: “De overleveringsketen is hasan (goed).”

Bron: Musnad, Vol. 3, Blz. 93 – 94, # 1503

Al-Tirmidhi:

[Zelfde overlevering als hierboven].

Dar us-Salam: “De overlevering is hasan (goed).”

Al-Tirmidhi: “De overlevering is sahih (authentiek).”

Van Salim bin Abdallah die een man van Syrië hoorde vragen aan Abdallah bin Omar over het combineren van de kleine bedevaart met de grote bedevaart. Dus Abdallah bin Omar zei: “Het is toegestaan.” De Syriër zei: “Maar jouw vader (Omar) heeft het verboden?” Abdallah bin Omar zei: “Mijn vader heeft het verboden, maar de Profeet (s) praktiseerde het. Moeten wij het bevel van mijn vader volgen of het bevel van de Profeet (s)?” De Syrische man zei: “Het bevel van de Profeet (s) natuurlijk.” Hij zei: “De Profeet (s) praktiseerde het.”

Dar us-Salam: “De overlevering is sahih (authentiek).”

Al-Tirmidhi: “De overlevering is hasan sahih (goed en authentiek).” 

Bron: Jami` al-Tirmidhi, Vol. 2, Blz. 248 – 249, # 823 – 824

De beruchte preek.

Er is een bekende preek van Omar over zijn verbod op mut`a. Deze preek bevat woorden die hem in feite direct uit de Islam plaatsen.

Al-Nasa’i:

Van Ibn `Abbas, die zei: Ik hoorde Omar zeggen: “Wallah! Ik verbied jullie om mut`a te doen! Ook al staat het in het Boek van Allah en ook al deed de Profeet (s) het!”

Al-Albaani: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”

Bron: Sahih Sunan al-Nasa’i, Vol. 2, Blz. 268, # 2735

Ibn Kathir:

Van Ibn `Abbas, die zei: Omar zei: “Wallah, ik verbied jullie om mut`a te doen, ook al is het geopenbaard in het Boek van Allah en ook al deed de Profeet (s) het.” De overleveringsketen is jayyid (prima).

Bron: Al-Bidaya wa Nihaya, Vol. 7, Blz. 460

Al-Wadi`ie:

Titel: “Omar’s verbod op mut`a was wegens zijn eigen voorkeur.”

Van Ibn `Abbas, die zei: Ik hoorde Omar zeggen: “Wallah, ik verbied jullie om mut`a te doen, ook al staat het in het Boek van Allah en ook al deed de Profeet (s) het.”

De overlevering is sahih (authentiek) en de overleveraars zijn sahih (authentiek), behalve Hammad, en hij is betrouwbaar.

Bron: Al-Jami` al-Sahih mima Laysa fi Sahihain, Vol. 2, Blz. 308

Omar toont dus wederom aan dat hij de grootste maling heeft aan het Boek van Allah en de tradities van de Profeet (s). Het boeit hem gewoon totaal niet wat de Koran zegt en wat de Profeet (s) deed. Op welke religie bevond hij zich?

Het legaliseren van nabiedh (alcoholische drank).

Binnen de Islam zijn alle dranken die jou dronken maken, verboden. Zelfs het drinken van een zeer kleine hoeveelheid ervan, zonder er dronken van te worden, is verboden. De Profeet (s) heeft dit herhaaldelijk gezegd, maar we zien dat Omar tijdens zijn leiderschap totaal andere regels hanteerde. Hij hield erg veel van nabiedh, wat een alcoholische drank is. Laten we eerst de woorden van de Profeet (s) aanhalen.

Al-Tahawi:

عن عامر بن سعد عن أبيه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : أنهاكم عن قليل ما أسكر كثيره

Van Sa`d, die zei: De Profeet (s) zei: “Ik verbied het om een beetje te drinken van de drank waar je van een grote hoeveelheid dronken wordt.”

عن أم سلمة قالت : نهى رسول الله صلى الله عليه و سلم عن كل مسكر

Van Umm Salama, die zei: “De Profeet (s) heeft alles wat dronken maakt, verboden.”

عن عبد الله بن عمرو أن النبي صلى الله عليه و سلم قال : ما أسكر كثيره فقليله حرام 

Van Abdallah bin `Amr, die zei dat de Profeet (s) zei: “Het is verboden om een beetje te drinken van de drank waar je van een grote hoeveelheid dronken wordt.”

عن جابر بن عبد الله قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ما أسكر كثيره فقليله حرام 

Van Jabir bin Abdallah, die zei: De Profeet (s) zei: “De drank waar je van een grote hoeveelheid dronken wordt, dan is het drinken van een kleine hoeveelheid daarvan verboden.”

عن الشعبي قال سمعت النعمان بن بشير يقول قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : أنهاكم عن كل مسكر

Van Nu`man bin Bashir, die zei: De Profeet (s) zei: “Ik verbied alle dranken die dronken maken.”

Bron: Sharh Ma`ani al-Athar

Laten we kijken hoe Omar deze regels van de Islam naleefde.

Al-Tahawi:

فوجدنا عمر بن الخطاب وهو أحد النفر الدين روينا عنهم عن رسول الله صلى الله عليه و سلم أنه قال كل مسكر حرام قد روى عنه في إباحة القليل من النبيذ الشديد

Omar behoort tot degenen die van de Profeet (s) hebben overgeleverd dat alles wat dronken maakt, verboden is. Maar er is van hem overgeleverd dat hij een kleine hoeveelheid sterke drank toestond.

عن همام بن الحارث عن عمر : أنه كان في سفر فأتي بنبيذ فشرب منه فقطب ثم قال إن نبيذ الطائف له غرام فذكر شدة لا أحفظها ثم دعا بماء فصب عليه ثم شرب

Van Hammam bin al-Harith, die zei: Omar was op reis en werd nabiedh geschonken. Hij dronk ervan en moest vervolgens fronsen en zei: “Nabiedh van Ta’if heeft een smaak dat lijkt op …”, vervolgens noemde hij iets sterks wat ik ben vergeten. Daarna vroeg hij om water en goot het erop, waarna hij vervolgens weer verder dronk.

عن عمرو بن ميمون قال : شهدت عمر حين طعن فجاءه الطبيب فقال أي الشراب أحب إليك قال النبيذ فأتي بنبيذ فشرب منه فخرج من إحدى طعنتيه 

Van `Amr bin Maymoun, die zei: Ik maakte het mee toen Omar neergestoken werd. Zijn dokter vroeg hem: “Welke drank is jou het meest geliefd?” Omar zei: “Nabiedh.” Dus er werd toen nabiedh gebracht en Omar dronk ervan, waarna het uit één van zijn wonden lekte.

عن عمرو بن ميمون مثله وزاد قال عمر وكان يقول : إنا نشرب من هذا النبيذ شرابا يقطع لحوم الإبل في بطونها من أن يؤذينا قال وشربت من نبيذه فكان أشد النبيذ 

Van `Amr bin Maymoun, die zei dat Omar zei: “Wij drinken van deze nabiedh die eerder de maag van een kleine kameel zal verscheuren dan dat het ons kwaad zal doen.” Ik dronk van zijn nabiedh en het was de meeste sterke nabiedh.

عن سعيد بن ذي لعوة قال : أتي عمر برجل سكران فجلده فقال إنما شربت من شرابك فقال وإن كان

Van Sa`id bin Dhi La`wa, die zei: Er werd een dronkaard naar Omar gebracht, waarna hij hem zweepte. De dronkaard zei: “Maar ik heb van jouw drank gedronken?!” Omar zei: “En dan?!

عن سعيد بن ذي حدان أو بن ذي لعوة قال : جاء رجل قد ظمئ إلى خازن عمر فاستسقاه فلم يسقه فأتي بسطيحة لعمر فشرب منها فسكر فأتي به عمر فاعتذر إليه وقال إنما شربت من سطيحتك فقال عمر إنما أضربك على السكر فضربه عمر

Van Sa`id bin Dhi La`wa, die zei: Een dorstige man kwam naar een bewaker van Omar en vroeg hem te drinken, maar hij gaf hem niets. De man ging vervolgens naar een fles van Omar en dronk daarvan, waarna hij dronken werd. De man werd gebracht naar Omar. De man vroeg om excuses en zei: “Ik heb uit uw fles gedronken.” Omar zei: “Ik sla jou wegens jouw dronkenschap.” Vervolgens sloeg Omar hem.

 عبد الرحمن بن عثمان قال : صحبت عمر بن الخطاب رضي الله عنه إلى مكة فأهدى له ركب من ثقيف سطيحتين من نبيذ والسطيحة فوق الإداوة ودون المزادة قال عبد الرحمن فشرب عمر إحداهما ولم يشرب الأخرى حتى اشتد ما فيه فذهب عمر فشرب منه فوجده قد اشتد فقال اكسروه بالماء 

Abd al-Rahman bin Othman zei: Ik vergezelde Omar bin al-Khattab naar Mekka. Een man van Thaqief gaf hem twee flessen van nabiedh. Omar dronk vervolgens één daarvan, maar de ander dronk hij niet totdat hetgeen erin zat sterker was geworden. Omar dronk er vervolgens van en vond dat het sterker was geworden. Hij zei dus: “Verzwak het door water toe te voegen.”

Bron: Sharh Ma`ani al-Athar

Ibn Abi Shayba:

Van Ibn Mukhariq, die zei: Er is mij verteld dat een man met Omar reisde, terwijl hij aan het vasten was. Toen hij het vasten verbrak, pakte hij de fles van Omar, waarin nabiedh zat. De kameel had de fles inmiddels geschud. Hij dronk ervan totdat hij dronken werd, dus Omar bestrafte hem. De man zei: “Ik heb gedronken uit jouw fles!” Omar zei tegen hem: “En ik heb jou geslagen wegens jouw dronkenschap!”

Bron: Al-Musannaf, Vol. 9, Blz. 341, # 28869

De straf op het drinken van wijn.

Omar verdubbelde tijdens zijn leiderschap de straf op het drinken van wijn. Best opmerkelijk, aangezien hij zelf ook van een glaasje hield.

Muslim bin al-Hajjaj:

Van Anas bin Malik, die zei: Een persoon die wijn had gedronken werd naar de Profeet (s) gebracht. Hij gaf hem 40 zweepslagen met 2 zwepen. Abu Bakr (tijdens zijn leiderschap) deed dat ook. Maar toen Omar de leider werd, raadpleegde hij de mensen en Abd al-Rahman zei: “De mildste bestraffing voor het drinken van wijn zijn 80 zweepslagen.” Omar droeg deze bestraffing vervolgens op.

Bron: Sahih Muslim, Blz. 815, # 1706

Een toevoeging aan de Adhan (oproep tot het gebed).

Malik bin Anas:

Yahya overleverde van Malik, dat hij verteld werd, dat de oproeper tot het gebed naar Omar bin al-Khattab kwam om hem te roepen voor het ochtendgebed. Maar hij trof hem slapend aan, dus zei hij: “Het gebed is beter dan slapen.” Omar beval hem vervolgens om dat toe te voegen aan de oproep voor het ochtendgebed.

Bron: Al-Muwatta’, Vol. 1, Blz. 120, # 186

Omar wordt aanbeden.

In de Koran staat het volgende vers:

اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ

Zij hebben hun rabbijnen en monniken als goden genomen naast Allah. [9.31]

De interpretatie van vers [9.31] is als volgt:

Al-Tabari:

{ أرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ } يعني: سادة لهم من دون الله يطيعونهم في معاصي الله، فيحلون ما أحلوه لهم مما قد حرّمه الله عليهم ويحرّمون ما يحرّمونه عليهم مما قد أحله الله لهم

{Zij hebben hun rabbijnen en monniken als goden genomen naast Allah}. Dit betekent dat de mensen hen ‘als meesters’ hadden genomen naast Allah. De mensen gehoorzaamden de rabbijnen en monniken in het ongehoorzaam zijn aan Allah. Dus de mensen praktiseerden wat de rabbijnen en monniken voor hen toestonden, van hetgeen dat Allah juist had verboden. En de mensen praktiseerden niet wat de rabbijnen en monniken voor hen verboden hadden, van hetgeen dat Allah juist had toegestaan.

حدثني سعيد بن عمرو السكوني، قال: ثنا بقية عن قيس بن الربيع، عن عبد السلام بن حرب النهدي، عن غطيف، عن مصعب بن سعد، عن عديّ بن حاتم، قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقرأ سورة براءة فلما قرأ: { اتَّخَذُوا أحْبارَهُمْ وَرُهْبانَهُمْ أرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ } قلت: يا رسول الله، أما إنهم لم يكونوا يصلون لهم؟ قال: ” صَدَقْتَ، ولَكِنْ كانُوا يُحِلُّونَ لَهُمْ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيَسْتَحِلُّونَهُ، ويُحَرِّمُونَ ما أحَلَّ اللَّهُ لَهُمْ فَيُحَرّمُونَهُ

Van `Uday bin Hatim, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) hoofdstuk Al-Baqara (2) reciteren. Toen hij (s) dit vers reciteerde: {Zij hebben hun rabbijnen en monniken als goden genomen naast Allah}, zei ik: “O Profeet, maar zij hebben niet naar hen gebeden?” Hij (s) zei: “Klopt. Het is juist zo dat de rabbijnen en monniken hetgeen toestonden wat Allah juist had verboden, en de mensen praktiseerden dat vervolgens. En de rabbijnen en monniken verboden hetgeen dat Allah juist had toegestaan, en de mensen praktiseerden dat vervolgens niet.”

Bron: Jami` ul-Bayan fi Tafsir al-Qur’an

حدثني محمد بن الحسين، قال: ثنا أحمد بن المفضل، قال: ثنا أسباط، عن السديّ: { اتَّخَذُوا أحْبارَهُمْ وَرُهْبانَهُمْ أرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ } قال عبد الله بن عباس: لم يأمروهم أن يسجدوا لهم، ولكن أمروهم بمعصية الله، فأطاعوهم، فسماهم الله بذلك أرباباً

Van Al-Suddi, dat Abdallah bin `Abbas zei: “Zij hebben hen niet bevolen om voor hen te knielen. Maar zij hebben hun bevolen om ongehoorzaam te zijn aan Allah, en de mensen volgden dat op. Dus Allah noemde deze rabbijnen en monniken als ‘goden’.

حدثني بشر بن سويد، قال: ثنا سفيان، عن عطاء بن السائب، عن أبي البختري، عن حذيفة: { اتَّخَذُوا أحْبارَهُمْ وَرُهْبانَهُمْ أرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ } قال: لم يعبدوهم، ولكنهم أطاعوهم في المعاصي

Van Abi al-Bukhtari, van Hudhaifa, die zei: “Zij hebben hen niet aanbeden. Maar zij hebben de rabbijnen en monniken gevolgd in ongehoorzaamheid aan Allah.”

Bron: Jami` ul-Bayan fi Tafsir al-Qur’an

Het oordeel over Omar.

Wat van toepassing was op de joodse rabbijnen en christelijke monniken, is ook van toepassing op de islamitische imams. Als jij een uitspraak van een persoon volgt dat in strijd is met het bevel of wet van Allah, dan heb jij die persoon aanbeden. Omar, wegens zijn innovaties die in strijd waren met het bevel en wet van Allah, mag daardoor absoluut niet gevold worden. Anders heb je Omar aanbeden. Dit is ook waar Al-Albaani op een bepaalde manier voor waarschuwt.

Al-Albaani:

Het is niet toegestaan om te zeggen: “Zijn de metgezellen niet kennisrijker en begripvoller dan ons?” Dit is namelijk wat wij altijd zeggen. Maar wanneer er onder de metgezellen onenigheid is over een islamitisch vraagstuk, dan is het niet toegestaan om fanatiek te zijn in het volgen van één van hen. We moeten het onderwerp academisch onderzoeken. Omar verbood bijvoorbeeld om de kleine bedevaart met de grote bedevaart te combineren, maar de Profeet (s) beval dat juist. Is het dan mogelijk voor een moslim die van Omar houdt, om Omar te volgen in alle vraagstukken? Dit is onmogelijk! Want die persoon zal ontdekken dat Omar iets zei, terwijl het correcte standpunt juist het tegenovergestelde is.

Bron: Fatawa fil Madina, Blz. 126 – 127

Wij willen het afsluiten met het volgende Koranvers:

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

En wie niet oordeelt (regeert) met hetgeen wat Allah heeft geopenbaard, dat zijn de ongelovigen. [5.44]

Ten slotte nog de overlevering die wij aan het begin van dit artikel vermeld hebben:

De Profeet (s) zei: “Wie iets innoveert, of een innovator in bescherming neemt, dan rust de vloek van Allah, de engelen en de gehele mensheid op hem!”

Het oordeel over Omar aan de hand van dit vers en overlevering is helder.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top