Misdaden van Omar

We gaan nu verder met hoe Omar de wet toepaste. Naast de bewering van de soennieten dat Omar kennelijk enorm kennisrijk was, beweren ze ook dat Omar een enorm rechtvaardig en sterk juridisch persoon was. Het tegendeel zal bewezen worden in dit artikel.

Het willen stenigen van een mentaal beperkte vrouw.

Abu Dawud:

Van Ibn `Abbas, die zei: Een mentaal beperkte vrouw die overspel had gepleegd werd naar Omar gebracht. Hij raadpleegde de mensen en beval dat ze gestenigd moet worden. Ali bin Abi Talib kwam langs en vroeg: “Wat is er met deze vrouw aan de hand?” Zij antwoordden: “Dit is een mentaal beperkte vrouw die overspel is begaan. Omar gaf het bevel dat ze gestenigd moet worden.” Ali zei: “Breng haar terug.” Ali kwam vervolgens naar Omar en zei: “O leider van de gelovigen, weet jij dan niet dat er drie mensen zijn wiens daden niet worden genoteerd: een mentaal beperkte persoon totdat hij is genezen, een slaper totdat hij is ontwaakt en een kind totdat hij kan redeneren?” Omar zei: “Ja.” Ali zei: “Waarom wordt deze vrouw dan gestenigd?” Omar zei: “Er is niets.” Ali zei: “Laat haar gaan.” Omar liet haar vervolgens gaan en begon te zeggen: “Allah is de grootste.”

Al-Albaani: “Sahih (authentiek).”

Van Aba Dhabyan al-Janbi, die zei: Een vrouw die overspel had gepleegd werd naar Omar gebracht. Hij beval dat ze gestenigd moest worden. Ali bin Abi Talib kwam langs, nam haar mee en liet haar gaan. Omar werd hierover verteld. Hij zei: “Roep Ali naar mij.” Dus Ali kwam en zei: “O leider van de gelovigen. Jij weet dat de Profeet (s) heeft gezegd: ‘De zondes worden voor drie soorten mensen niet genoteerd: een kind totdat hij de puberteit bereikt heeft, een slaper totdat hij is ontwaakt, en een mentaal beperkte totdat hij is genezen’. En deze vrouw was een mentaal beperkte vrouw. Wellicht werd ze benaderd door diegene toen zij in haar last zat.” Omar zei: “Ik weet het niet.” Ali zei: “En ik weet het ook niet.”

Al-Albaani: “Sahih (authentiek), behalve de uitspraak: “wellicht werd ze benaderd” etc.

Bron: Sahih Sunan Abu Dawud, Vol. 3, Blz. 55 – 56, # 4399 – 4402

Ahmad bin Hanbal:

Van Aba Dhabyan al-Janbi, dat een vrouw die overspel had gepleegd, naar Omar werd gebracht. Hij beval vervolgens dat ze gestenigd moest worden. Dus de mensen namen haar mee om haar te stenigen. Ali bin Abi Talib kwam hen tegen en zei: “Wat is hier aan de hand?” Zij antwoordden: “Zij is overspel begaan en Omar gaf het bevel om haar te stenigen.” Dus Ali nam haar bij hen weg en stuurde hen terug. De mensen keerden terug naar Omar en hij zei: “Waarom zijn jullie teruggekeerd.” Zij zeiden: “Ali heeft ons teruggestuurd.” Omar zei: “Ali heeft dit enkel gedaan wegens iets dat hij weet.” Dus hij stuurde om Ali te halen, en hij (Ali) kwam en leek boos te zijn. Omar zei: “Waarom heb jij deze mensen teruggestuurd?” Ali zei: “Heb jij de Profeet (s) dan niet horen zeggen: ‘De zondes worden voor drie soorten mensen niet genoteerd: een slaper totdat hij is ontwaakt, een kind totdat hij groot is geworden, en een mentaal beperkte persoon totdat hij kan redeneren’?” Omar zei: “Jawel.” Ali zei: “Dit is een mentaal beperkte vrouw. Wellicht werd ze benaderd door diegene toen zij in haar last zat.” Omar zei: “Ik weet het niet.” Ali zei: “En ik weet het ook niet.” Dus Omar stenigde haar niet.

Shu`aib al-Arna’out: “Sahih (authentiek) wegens ondersteunend bewijs. … Al-Hakim heeft het sahih (authentiek) verklaard en Al-Dhahabi ging daarmee akkoord.”

Bron: Musnad, Vol. 2, Blz. 443 – 444, # 1328 

Al-Bukhari heeft deze overlevering ook vermeld in zijn Sahih, maar hij heeft het gehele verhaal dat ervóór komt weggelaten.

Al-Bukhari:

Ali zei tegen Omar: “Weet jij niet dat er drie mensen zijn wiens daden niet worden genoteerd: een mentaal beperkte totdat hij is genezen, een kind totdat hij kan begrijpen, en een slaper totdat hij is ontwaakt?”

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 1685

Het willen stenigen van een zwangere vrouw.

Het blijft niet alleen maar bij het willen stenigen van een mentaal beperkte vrouw. Omar had een keer ook al bijna een zwangere vrouw gestenigd, maar weer was het Imam Ali (as) die deze tragedie voorkwam.

Ibn Abi Hatim:

Van Abi Aswad al-Dayli, die zei dat er een vrouw werd gebracht naar Omar, die na zes maanden geboorte had gegeven. Dus hij overwoog om haar te stenigen. Ali kwam daarvan op de hoogte en zei: “Zij mag niet gestenigd worden. Allah zei: {En de moeders moeten hun kinderen twee volle jaren voeden aan de borst}, plus 6 maanden (zwangerschap) vormen 30 maanden (zoals vermeld in de Koran; 46:15).”

Bron: Tafsir Ibn Abi Hatim, Vol. 2, Blz. 428, # 2264

Abd al-Razzaq al-San`ani:

 عبد الرزاق ، عن عثمان بن مطر ، عن سعيد بن أبي عروبة ، عن قتادة ، عن أبي حرب بن الأسود الديلي ، عن أبيه قال : رفع إلى عمر امرأة ولدت لستة أشهر ، فأراد عمر أن يرجمها فجاءت أختها إلى علي بن أبي طالب – رضي الله عنه ، فقالت : إن عمر يرجم أختي ، فأنشدك الله إن كنت تعلم أن لها عذرا لما أخبرتني به ، فقال علي : ” إن لها عذرا ” ، فكبرت تكبيرة سمعها عمر من عنده ، فانطلقت إلى عمر فقالت : إن عليا زعم أن لأختي عذرا ، فأرسل عمر إلى علي : ما عذرها ؟ قال : إن الله عز وجل يقول : والوالدات يرضعن أولادهن حولين كاملين وقال : وحمله وفصاله ثلاثون شهرا فالحمل ستة أشهر ، والفصل أربعة وعشرون شهرا . قال : فخلى عمر سبيلها قال : ثم إنها ولدت بعد ذلك لستة أشهر

Van Harb bin Aswad al-Dayli, die zei: Een vrouw die ná zes maanden geboorte gaf, werd gebracht naar Omar. Dus hij wilde haar stenigen. De zus van deze vrouw ging naar Ali en zei: “Omar wilt mijn zus stenigen! Dus ik verzoek je bij Allah, indien je weet dat zij een excuus heeft, vertel het dan aan mij.” Ali zei: “Zij kan vrijgesproken worden.” Dus zij zei: ‘Allahu Akbar’, op een manier dat Omar het hoorde. Vervolgens ging zij naar Omar en zei: “Ali beweert dat mijn zus vrijgesproken kan worden.” Dus Omar vroeg Ali: “Wat is haar excuus?” Ali zei: “Allah zegt: {En de moeders moeten hun kinderen twee volle jaren voeden aan de borst}. Het dragen van het kind is zes maanden en het voeden van het kind (aan de borst) is 24 maanden.” Omar liet haar vervolgens vrij. En zij baarde daarna nogmaals na zes maanden. 

Bron: Al-Musannaf, # 13444

Omar vermoedde dat doordat deze vrouw al na 6 maanden geboorte gaf na het huwelijk, deze vrouw dan drie maanden voor haar huwelijk geslachtsgemeenschap heeft moeten hebben gehad, aangezien een vrouw over het algemeen pas na 9 maanden geboorte geeft. Maar Imam Ali (as) geeft aan dat de vrouw al na 6 maanden geboorte kan geven aan een kind en dit dus niet hoeft te betekenen dat zij 3 maanden voor haar huwelijk geslachtsgemeenschap heeft gehad. Los van het feit dat een moeder überhaupt niet gestraft kan worden, omdat zij voor haar kinderen moet zorgen. Maar goed..

De verantwoording van Imam Ali (as) is wellicht wat lastig te begrijpen omdat het kort is uitgelegd in de overleveringen, maar we zullen dat hier niet gaan uitleggen aangezien dat te lang zal duren en niet het doel is van dit artikel.

Het vrijspreken van een crimineel.

Wij hadden al in een eerder artikel vermeld dat Omar een keer één van zijn criminele partners vrijsprak. Laten we kijken hoe hij dit deed.

Al-Albaani:

Toen Abu Bakra, Nafi` en Shibl bin Ma`bad bij Omar getuigden dat Al-Mughiera bin Shu`ba overspel is begaan, heeft hij ze bestraft wegens smaad, omdat de vierde persoon, Ziyad, terugdeinsde en niet getuigde.

Dit verhaal is sahih (authentiek). Al-Tahawi overleverde het: Van Abi Othman al-Nahdi, die zei: Een man ging naar Omar bin al-Khattab en getuigde tegen Al-Mughiera bin Shu`ba, waardoor de kleur (op het gezicht) van Omar veranderde. Vervolgens kwam er een ander en getuigde, waardoor de kleur van Omar (verder) veranderde. Vervolgens kwam er een ander en getuigde, waardoor de kleur van Omar (zo erg) veranderde dat wij het aan hem opmerkten. En Omar ontkende de getuigenissen. Ten slotte kwam er een ander die met zijn handen bewoog. Omar zei: “Wat heb jij te zeggen, O jij die deze bestraffing kan wegnemen?” De vierde man zei: “Ik heb iets lelijks gezien.” Omar zei: “Alle lof is aan Allah, Die de duivel niet toeliet om zich te verheugen omwille van het volk van Mohammad (s).” Vervolgens gaf Omar het bevel om deze drie personen te zwepen. – De overleveringsketen is sahih (authentiek).

Ibn Abi Shayba overleverde: Van Abi Othman, die zei: Toen Abu Bakra en zijn twee metgezellen tegen Al-Mughiera getuigden, kwam Ziyad. Omar zei over Ziyad: “Hij zal niet getuigen behalve met de waarheid.” Ziyad zei: “Ik heb iets walgelijks en een slechte gebeurtenis gezien.” Omar zei: “Heb je het mannelijke privédeel in het vrouwelijke privédeel zien binnengaan?” Ziyad zei: “Nee.” Dus Omar gaf vervolgens het bevel om de andere drie getuigen te zwepen. – Deze overleveringsketen is sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.

En het heeft een andere route, via Qusama bin Zuhayr, die zei: … Vervolgens zei Abu Bakra nadat hij geslagen werd: “Ik getuig dat hij een overspeler is!” Dus Omar overwoog om hem nog meer te zwepen, maar Ali verbood hem om dat te doen en zei: “Als jij hem zweept, stenig dan (ook) jouw vriend (Al-Mughira).” Dus Omar liet hem gaan en zweepte hem niet. – Het is overgeleverd door Ibn Abi Shayba, en Al-Bayhaqi heeft het van hem overgeleverd, en de overleveringsketen is sahih (authentiek).

Bron: Irwa’ ul-Ghaliel, Vol. 8, Blz. 28 – 29, # 2361

 

Abd al-Razzaq:

عبد الرزاق ، عن معمر ، عن الزهري ، عن ابن المسيب قال : … فلما كان من أمر زياد ما كان حلف أبو بكرة ، أن لا يكلم زيادا أبدا ، فلم يكلمه حتى مات

Van Ibn al-Musayyib, die zei: … Toen Ziyad terugdeinsde, zwoor Abu Bakra om nooit meer tegen Ziyad te praten. En hij sprak niet meer tegen hem, tot hij stierf. 

Bron: Al-Musannaf, # 13564

Wat was de relatie tussen Omar en Al-Mughiera, waardoor Omar hem in bescherming nam?

Ibn Hajar al-`Asqalani:

وساق قصة المغيرة هذه من طرق كثيرة محصلها أن المغيرة بن شعبة كان أمير البصرة لعمر ، فاتهمه أبو بكرة – وهو نفيع – الثقفي الصحابي المشهور ، وكان أبو بكرة ونافع بن الحارث بن كلدة الثقفي وهو معدود في الصحابة ، وشبل بكسر المعجمة وسكون الموحدة ابن معبد بن عتيبة بن الحارث البجلي وهو معدود في المخضرمين وزياد بن عبيد الذي كان بعد ذلك يقال له زياد بن أبي سفيان – إخوة من أم ، أمهم سمية مولاة الحارث بن كلدة ، فاجتمعوا جميعا فرأوا المغيرة متبطن المرأة

Het verhaal van Al-Mughiera is via vele overleveringsketens overgeleverd. Een samenvatting ervan is dat Al-Mughiera de gouverneur van Omar was in Basra. En Abu Bakra, wiens naam Nafi` al-Thaqafi is, de bekende metgezel, beschuldigde hem (van overspel). En er was ook Nafi` bin al-Harith, en hij wordt ook gerekend tot de metgezellen. En ook Shibl bin Ma`bad, en hij wordt gerekend onder de metgezellen die de tijd van onwetendheid én de Islam hebben meegemaakt. En ook Ziyad bin `Ubayd, degene die later Ziyad bin Abi Sufyan werd genoemd. Zij allen waren bij elkaar en zagen Al-Mughiera bovenop een vrouw.

Bron: Fat’h ul-Bari

Het is ongelooflijk dat Omar geen moment aarzelde om die twee onschuldige vrouwen te stenigen, maar er wel alles aan deed om zijn maatje Al-Mughiera te redden van de stenen. Is dit rechtvaardig en sterk juridisch gedrag van Omar?

Het onrechtmatig verbranden van iemands huis.

Abd al-Razzaq al-San`ani:

أخبرنا عبد الرزاق قال : أخبرنا عبيد الله بن عمر ، عن نافع ، عن صفية بنت أبي عبيد ، ومعمر ، عن نافع ، عن صفية قالت : وجد عمر في بيت رجل من ثقيف خمرا ، وقد كان جلده في الخمر فحرق بيته ، وقال : ” ما اسمك ؟ ” قال : رويشد قال : ” بل أنت فويسق

Van Safiyya, die zei: Omar ontdekte wijn in het huis van een man van Thaqif. Hij was al eerder gezweept voor het consumeren van wijn, dus deze keer werd zijn huis verbrand. Hij zei: “Wat is jouw naam?” De man zei: “Ruwayshid.” Omar zei: “Nee, jou naam is Fuwaysiq.” (i.e. een immoreel persoon). 

Bron: Al-Musannaf, # 10051

Al-Albaani:

Al-Dawlani overleverde in Al-Kuna van Ibrahim bin Abd al-Rahman bin `Awf, die zei: “Ik zag Omar het huis van Ruwayshid al-Thaqafi verbranden, totdat het een hoop verbrand hout werd. Hij was onze buurman die wijn verkocht.”

De overleveringsketen is sahih (authentiek). En Abd al-Razzaq overleverde van Safiyya bint Abi `Ubayd, zoals vermeld in Al-Jami` al-Kabir, en Abu `Ubayd in Al-Amwal, van Ibn Omar, en die overleveringsketen is ook sahih (authentiek).

Bron: Tahzir al-Sajid, Blz. 42, voetnoot # 1

Ibn Hajar al-`Asqalani:

رويشد الثقفي أبو علاج الطائفي ثم المدني له إدراك وله قصة مع عمر بسبب بيعه الشراب قال بن أبي ذئب انا سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف عن أبيه ان عمر أمر باحراق بيت رويشد وكان يبيع فيه الشراب فنهاه عمر فلم ينته

Ruwayshid al-Thaqafi, Abu `Alaj al-Ta’ifi al-Madani: Hij heeft de Profeet (s) ontmoet en hij heeft een verhaal met Omar wegens het verkopen van wijn. Ibn Abi Dhi’b zei: Sa`d bin Ibrahim bin Abd al-Rahman bin `Awf overleverde aan mij van zijn vader, die zei dat Omar het bevel gaf om het huis van Ruwayshid te verbranden. En hij verkocht wijn daarin. Dus Omar had hem dat verboden, maar hij (Ruwayshid) stopte niet.

Bron: Ta`jil al-Munfa`a, # 328

Het verbranden van iemands huis is geen straf die opgelegd is vanuit de Islam. Deze daad van Omar is derhalve geen bestraffing, maar een daad van terreur. 

Het vrijuit laten gaan van een wijnverkoper.

In de volgende overlevering zien wij hoe Omar een andere wijnverkoper vrijuit laat gaan. Hij is wederom niet consequent bezig in zijn gedrag en zijn wet.

Muslim bin al-Hajjaj:

Van Ibn `Abbas, die zei: Omar werd geïnformeerd dat Samra wijn verkocht, dus zei hij: “Moge Allah Samra vervloeken! Weet hij dan niet dat de Profeet (s) gezegd heeft: ‘Allah heeft de joden vervloekt. Het vet van de varkens werd verboden voor hen, maar zij lieten het smelten en verkochten het’?”

Bron: Sahih Muslim, Blz. 742 # 1582 

En Bukhari overlevert exact dezelfde overlevering, via de dezelfde overleveringsroute, maar hij verbergt de naam van Samra. Bukhari wil namelijk niet toegeven dat er metgezellen waren die wijn verkochten.

Al-Bukhari:

Van Ibn `Abbas, die zei: Omar werd geïnformeerd dat een persoon wijn verkocht, dus zei hij: “Moge Allah die persoon vervloeken! Weet hij dan niet dat de Profeet (s) gezegd heeft: ‘Allah heeft de joden vervloekt. Het vet van de varkens werd verboden voor hen, maar zij lieten het smelten en verkochten het’?”

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 530, # 2223

Het verbannen van een man wegens zijn schoonheid.

Ibn Hajar al-`Asqalani:

Nasr bin Hajjaj bin `Alat al-Salami, hij is van de nakomelingen van de metgezellen, en hij heeft een verhaal met Omar. … Ibn Sa`d en Al-Khara’iti hebben overgeleverd middels een sahih (authentieke) overleveringsketen, van Abdallah bin Buraida, die zei: Toen Omar bin al-Khattab op een avond patrouilleerde, kwam hij een vrouw tegen, die zei: “Is er een manier om wijn te verkrijgen om het te drinken, of een manier om Nasr bin Hajjaj te krijgen?” Toen het ochtend werd, vroeg Omar over Nasr en riep hem op. Omar zag dat Nasr het meest mooie haar van de mensen had en het meeste knappe gezicht. Dus Omar beval hem om zijn haar te scheren. Nasr deed dat, waardoor zijn voorhoofd te voorschijn kwam en nog mooier werd. Vervolgens beval Omar hem om een tulband op te doen. Nasr deed dat en werd zelfs nog mooier. Omar zei: “Nee, ik zweer op Allah, jij kunt niet met mij in dezelfde stad blijven!” Dus hij beval wat nuttig was voor hem en verbande hem naar Basra.

Bron: Al-Isaba, Vol. 11, Blz. 146 – 147 

Mahmoud al-Alousi:

En het is sahih (authentiek) overgeleverd dat Omar bin al-Khattab Nasr bin Hajjaj naar Basra verbande, omdat enkele vrouwen verleid werden wegens zijn schoonheid.

Bron: Rouh ul-Ma`ani, Vol. 18, Blz. 81

De getuigenis van Omar over Imam Ali (as).

We hebben in dit artikel enkele malen gezien dat Imam Ali (as) levens redde, maar Omar ook op zijn vingers tikte. Dit laat zien wie eigenlijk de ware leider is. Omar werd wel vaker door Imam Ali (as) uit intense moeilijkheden geholpen omtrent wetgeving, tot het punt dat Omar wel moest toegeven dat Imam Ali (as) voor hem een onmisbaar persoon is.

Ibn Hajar al-`Asqalani:

وفي كتاب النوادر للحميدي ، والطبقات لمحمد بن سعد من رواية سعيد بن المسيب قال : كان عمر يتعوذ بالله من معضلة ليس لها أبو الحسن – يعني علي بن أبي طالب

In Kitab al-Nawadir van Al-Humaydi, en Al-Tabaqat van Mohammad bin Sa`d, is er overgeleverd van Sa`id bin Mosayyib, die zei: Omar zocht altijd toevlucht bij Allah van een complex vraagstuk waar Ali niet bij aanwezig was.. 

Bron: Fat’h ul-Bari

Ibn Abd al-Barr:

Van Ibn `Abbas, die zei: Omar zei: “De beste beslisser is Ali.” Van Sa`id bin Mosayyib, die zei: “Omar zocht altijd toevlucht bij Allah van een complex vraagstuk waar Ali niet bij aanwezig was.” En over de mentaal beperkte vrouw die Omar wilde stenigen, zei Ali: “De zondes van een mentaal beperkte persoon worden niet genoteerd.” En over de vrouw die na zes maanden beviel, die Omar vervolgens wilde stenigen, zei Ali: “Het dragen en spenen is 30 maanden.” Dus Omar zei altijd: “Als Ali er niet was, dan was Omar vergaan.”

Bron: Al-Isti`ab, Vol. 3, Blz. 1103

Al-Bukhari:

Van Ibn `Abbas, die zei dat Omar zei: “Onze beste reciteur van de Koran is Ubay bin Ka`b, en onze beste beslisser is Ali.”

Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 1098, # 4481

Regelmatig horen wij van de soennieten dat Omar beter is dan Imam Ali (as), en dat Imam Ali (as) dit zelf ook toegaf. Dit is, zoals je zelf hebt kunnen lezen in dit artikel, niet te accepteren. Het was namelijk Omar die gigantisch afhankelijk was van Imam Ali (as). Als het niet de kennis van Imam Ali (as) was, dan had Omar velen mensenlevens verwoest. Daarnaast staat er in de Koran:

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ

Staan dan degenen die weten en degenen die niet weten, gelijk aan elkaar? [39.9]

Het antwoord is nee. Omar, wegens zijn onwetendheid, staat niet gelijk aan Imam Ali (as). Laat staan dat Omar beter is dan Imam Ali (as). In een ander Koranvers lezen we het volgende:

أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ

Heeft degene die naar het juiste leid meer recht om gevolgd te worden, of degene die niet kan leiden totdat hijzelf geleid wordt? Wat is er met jullie?! Hoe jullie oordelen?! [10:35]

Welk recht zou Omar dan kunnen hebben om gevolgd te worden als hijzelf de leiding van Imam Ali (as) nodig heeft, terwijl Imam Ali (as) niemand’s leiding nodig had? Werkelijk, er is iets mis met degenen die niet op deze manier oordelen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top