Liefde voor de Ahlalbait

Liefde voor de Ahlalbait (as) is een verplichting vanuit de Koran. In dit artikel zullen wij vanuit soennitische bronnen aantonen hoe belangrijk het is om van de Ahlalbait (as) te houden.

Liefde voor Ahlalbait (as) is een verplichting van Allah.

قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ

Zeg: “Ik vraag geen beloning van jullie, slechts liefde voor de naasten.” En wie een goede daad verricht, zullen Wij in goedheid doen toenemen. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Waarderend. [42:23]

Al-Suyuti:

Ibn al-Mundhir, Ibn Abi Hatim en Ibn Mardawayh overleverden in hun Tafsir, en Al-Tabarani in zijn Mu`jam al-Kabir, van Ibn `Abbas, die zei: Toen dit vers geopenbaard werd: {Zeg: Ik vraag geen beloning van jullie, behalve liefde voor de naasten}, zeiden de mensen: “O Profeet, wie zijn jouw naasten waarop het verplicht is voor ons om van hen te houden?” Hij (s) zei: “Ali, Fatima en hun twee zonen.”

Ibn Abi Hatim overleverde van Ibn `Abbas dat hij over de uitspraak van Allah: {En wie een goede daad verricht}, het volgende zei: “Liefde voor de familie van Mohammad (s).”

Bron: Ihya’ al-Mayt bi Fada’il Ahlalbait, Blz. 14

Al-Haythami:

Van Ibn `Abbas, die zei: Toen dit vers geopenbaard werd: {Zeg: Ik vraag geen beloning van jullie, behalve liefde voor de naasten}, zeiden de mensen: “O Profeet, wie zijn jouw naasten waarop het verplicht is voor ons om van hen te houden?” Hij (s) zei: “Ali, Fatima en hun twee zonen.”

Al-Tabarani overleverde het via de overlevering van Harb bin al-Hasan al-Tahan, van Husain al-Ashqar, van Qays bin al-Rabie`, en die zijn allemaal betrouwbaar verklaard, en zwak verklaard door een groep geleerden, en de rest van de overleveraars zijn betrouwbaar.

Bron: Majma`, Vol. 7, Blz. 164, # 11326

Al-Zamakhshari:

وروى أنها لما نزلت قيل: يا رسول الله، من قرابتك هؤلاء الذين وجبت علينا مودّتهم؟ قال: ” عليّ وفاطمة وابناهما ” ويدل عليه ما روى عن علي رضي الله عنه: شكوت إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم حسد الناس لي. فقال: «أما ترضى أن تكون رابع أربعة: أوّل من يدخل الجنة أنا وأنت والحسن والحسين، وأزواجنا عن أيماننا وشمائلنا، وذريتنا خلف أزواجنا» وعن النبي صلى الله عليه وسلم: حرمت الجنة على من ظلم أهل بيتي وآذاني في عترتي. ومن اصطنع صنيعة إلى أحد من ولد عبد المطلب ولم يجازه عليها فأنا أجازيه عليها غداً إذا لقيني يوم القيامة

En het is overgeleverd dat toen dit vers geopenbaard werd, er gevraagd werd: “O Profeet, wie zijn jouw naasten waarop het verplicht is voor ons om van hen te houden?” Hij (s) zei: “Ali, Fatima en hun twee zonen.” En dit is bewezen middels wat er overgeleverd is door Ali (as), die zei: Ik klaagde bij de Profeet (s) wegens de jaloezie van de mensen voor mij. De Profeet (s) zei: “Ben je niet tevreden dat jij een vierde bent van de vier? De eersten die het paradijs zullen binnentreden zijn ik, jij, Hasan en Husain, en onze vrouwen aan onze rechterkant en linkerkant, en onze nakomelingen achter onze vrouwen.” En de Profeet (s) zei ook: “Het paradijs is verboden voor degene die mijn Ahlalbait (as) onderdrukt en mij pijn doet middels mijn nakomelingen. En wie iets goeds doet voor de nakomelingen van Abd al-Mutallib, en er niet voor beloond wordt, dan zal ik diegene morgen belonen, wanneer hij mijn tegenkomt op de Dag der Opstanding.”

Bron: Tafsir al-Kashaf

Al-Tha`labi:

وقال قوم: هذه الآية منسوخة فإنّما نزلت بمكّة … وهذا قولٌ غير قوي ولا مرضي، لأنّ ما حكينا من أقاويل أهل التأويل في هذه الآية لا يجوز أن يكون واحد منها منسوخاً، وكفى فتحاً بقول من زعم إنّ التقرب الى الله تعالى بطاعته ومودة نبيه وأهل بيته منسوخ

En sommigen hebben gezegd: “Dit vers is geannuleerd.” … Deze uitspraak is niet sterk en niet voldoende. Want van hetgeen wat wij hebben gehoord van de mensen van ta’wil (interpretatie) over dit vers, is het niet mogelijk dat één van deze verzen geannuleerd is. En het is lelijk genoeg om te veronderstellen dat de nabijheid naar Allah middels gehoorzaamheid aan Hem en liefde voor Zijn Profeet (s) en zijn Ahlalbait (as) geannuleerd is.

حدثنا ابن حنش المقري، حدثنا أبو القاسم بن الفضل، حدثنا علي بن الحسين، حدثنا إسماعيل بن موسى، حدثنا الحكم بن طهر، عن السدّي عن أبي مالك عن ابن عباس في قوله: { وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً } ، قال: المودة لآل محمّد صلى الله عليه وسلم

Van Ibn `Abbas dat hij over de uitspraak van Allah: {En wie een goede daad verricht}, het volgende zei: “Liefde voor de familie van Mohammad (s).” 

Bron: Al-Kashf wal Bayan

Fakhr ud-Dien al-Razi:

ولا شك أن فاطمة وعلياً والحسن والحسين كان التعلق بينهم وبين رسول الله صلى الله عليه وسلم أشد التعلقات وهذا كالمعلوم بالنقل المتواتر فوجب أن يكونوا هم الآل

En er is geen twijfel dat de hechting tussen Fatima, Ali, Al-Hasan, Al-Husain en de Profeet (s) de meest intense hechting is. En dit is bekend middels de mutawatir overleveringen. Dus het is noodzakelijk dat zij de Familie zijn.

أن الدعاء للآل منصب عظيم ولذلك جعل هذا الدعاء خاتمة التشهد في الصلاة وهو قوله اللّهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد وارحم محمداً وآل محمد، وهذا التعظيم لم يوجد في حق غير الآل، فكل ذلك يدل على أن حب آل محمد واجب

En het bidden voor de Familie heeft een enorme status. Om die reden is deze smeekbede als de afsluiter gemaakt voor de tashahhud (getuigenis) in het gebed. En dit is zijn (s) uitspraak: “Allahumma salli `ala Mohammadin wa aali Mohammad.” En deze verering is bij niemand te vinden, behalve voor de Familie. Dat allemaal bewijst dat de liefde voor de Familie van Mohammad verplicht is.

Bron: Mafatieh ul-Ghayb 

Ibn Kathir:

حدثني محمد بن عمارة، قال: ثنا إسماعيل بن أبان، قال: ثنا الصباح بن يحيى المريّ، عن السديّ، عن أبي الديلم قال: لما جيء بعليّ بن الحسين رضي الله عنهما أسيراً، فأقيم على درج دمشق، قام رجل من أهل الشام فقال: الحمد لله الذي قتلكم واستأصلكم، وقطع قربى الفتنة، فقال له عليّ بن الحسين رضي الله عنه: أقرأت القرآن؟ قال: نعم، قال: أقرأت آل حم؟ قال: قرأت القرآن ولم أقرأ آل حم، قال: ما قرأت { قُلْ لا أسألُكُمْ عَلَيْهِ أجراً إلاَّ المَوَدَّةَ فِي القُرْبَى }؟ قال: وإنكم لأنتم هم؟ قال: نعم

Van Abi al-Dulaym, die zei: Toen Ali bin al-Husain als een gevangene werd gebracht en vlak bij Damascus vastgehouden werd, kwam er een persoon van Syrië en die zei: “Alle dank is aan Allah, Degene die jullie vermoord en vernietigd heeft en de familie van fitna gekapt heeft!” Dus Ali bin al-Husain zei tegen hem: “Heb jij de Koran gelezen?” De man zei: “Ja.” Ali zei: “Heb je het vers {de Familie van Ha Miem} gelezen?” De man zei: “Ik heb de Koran gelezen, maar ik heb niet het vers {de Familie van Ha Miem} gelezen.” Ali zei: “Heb je dan dit vers gelezen; {Zeg: Ik vraag geen beloning van jullie, slechts liefde voor de naasten}?” De man zei: “Zijn jullie dat?” Ali zei: “Ja.”

Bron: Ibn Kathir, Tafsir, v.4,p.122

De beloning voor het liefhebben van de Ahlalbait (as).

Al-Zamakhshari:

وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من مات على حب آل محمد مات شهيداً، ألا ومن مات على حب آل محمد مات مغفوراً له، ألا ومن مات على حب آل محمد مات تائباً، ألا ومن مات على حب آل محمد مات مؤمناً مستكمل الإيمان، ألا ومن مات على حب آل محمد بشره ملك الموت بالجنة، ثم منكر ونكير، ألا ومن مات على حب آل محمد يزف إلى الجنة كما تزف العروس إلى بيت زوجها، ألا ومن مات على حب آل محمد فتح له في قبره بابان إلى الجنة، ألا ومن مات على حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائكة الرحمة، ألا ومن مات على حب آل محمد مات على السنة والجماعة، ألا ومن مات على بغض آل محمد جاء يوم القيامة مكتوب بين عينيه: آيس من رحمة الله، ألا ومن مات على بغض آل محمد مات كافراً، ألا ومن مات على بغض آل محمد لم يشم رائحة الجنة

De Profeet (s) zei: “Wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, sterft als een martelaar. En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, sterft terwijl hij vergeven is. En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, sterft berouwvol. En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, sterft als een gelovige met complete Iman (geloof). En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, zal goed nieuws krijgen van de engel des doods over zijn plaats in het paradijs, en daarna van Munkir en Nakir (de ondervragende engelen). En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, zal naar het paradijs worden gebracht zoals een bruid gebracht wordt naar het huis van haar echtgenoot. En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, voor hem zal er in zijn graf deuren openen naar het paradijs. En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, Allah zal zijn graf een plaats maken dat bezocht wordt door de engelen van genade. En wie er sterft op liefde voor de familie van Mohammad, sterft op de sunna en de jama`a. En wie er sterft op haat voor de familie van Mohammad, dan zal er op de Dag der Opstanding op zijn voorhoofd geschreven staan: ‘wanhopig aan de genade van Allah’. En wie er sterft op haat voor de familie van Mohammad, sterft als een ongelovige. En wie er sterft op haat voor de familie van Mohammad, zal het geur van het paradijs niet ruiken.”

Bron: Tafsir al-Kashaf

Al-Tha`labi:

عن جرير بن عبد الله البجلي، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” من مات على حبِ آلِ محمّد مات شهيد، ألاّ ومن مات على حبّ آل محمّد مات مغفورا له، ألاّ ومن مات على حبّ آل محمّد مات تائباً، ألاّ ومن مات على حبّ آل محمّد مات مؤمناً مستكمل الإيمان، ألاّ ومن مات على حبّ آل محمّد بشره ملك الموت بالجنّة ثم منكراً ونكيراً، ألاّ ومن مات على حبّ آل محمّد جعل الله تعالى زوار قبره ملائكة الرحمن، ألاّ ومن مات على حبّ آل محمّد فتح له في قبره بابان من الجنّة. ألاّ ومن مات على بغض آل محمّد جاء يوم القيامة مكتوب بين عينيه آيس من رحمة الله، ألاّ ومن مات على بغض آل محمّد مات كافراً، ألاّ ومن مات على بغض آل محمّد لم يشم رائحة الجنّة “.

Van Jarir bin Abdallah al-Bajali, die zei: De Profeet (s) zei: [Ongeveer dezelfde overlevering als hierboven].

Bron: Al-Kashf wal Bayan

Jouw plek in het hiernamaals.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat de Ahlalbait (as) zich op één plek zullen bevinden in het hiernamaals.

Al-Albaani:

De Profeet (s) zei: “Ik, Fatima, Hasan, Husain en Ali, zullen op een plek zijn op de Dag der Opstanding.”

De overleveringsketen is hasan (goed). En als de overleveringsketen van de overlevering van Ali eraan wordt toegevoegd, wordt de overlevering sterker en stijgt het tot het niveau van sahih (authentiek). En wellicht dat, dat de reden is dat Al-Dhahabi erover zweeg in zijn Siyar, nadat hij de overlevering vermeldde van Al-Talayesi. En Allah weet het beste.

Bron: Silsilat ul-Ahadith al-Sahiha, Vol. 7, Blz. 942 & 946, # 3319

Maar deze plek waar de Ahlalbait (as) zullen zijn in het hiernamaals, daar zul jij ook zijn, indien je van hen houdt.

Al-Tirmidhi:

Van Ali, die zei: De Profeet (s) pakte Hasan en Husain bij de hand en zei: “Wie van mij, van deze twee en hun vader en moeder houdt, die zal met mij zijn op mijn plek in het hiernamaals.”

Al-Albaani: “Da`if (zwak).”

Al-Tirmidhi: “Hasan (goed).”

Bron: Sunan al-Tirmidhi, Blz. 846, # 3733

Kennelijk wil Al-Albaani niet met de Ahlalbait (as) zijn. We gaan verder met een laatste overlevering.

Ahmad bin Hanbal:

Van Ali, die zei: De Profeet (s) pakte Hasan en Husain bij de hand en zei: “Wie van mij, van deze twee en hun vader en moeder houdt, die zal met mij zijn op mijn plek in het hiernamaals.”

Ahmad Mohammad Shakir: “De overleveringsketen is hasan (goed).”

Bron: Musnad, Vol. 1, Blz. 412 – 413, # 576

Wat is liefde?

Nu is het wel duidelijk dat liefde voor de Ahlalbait (as) verplicht is en dat daar een enorme beloning voor is. Maar wat velen niet weten, is dat ‘liefde’ in feite ‘volgen’ betekent. Die betekenis van liefde is uit het volgende vers op te merken:

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Zeg: “Als jullie van Allah houden, volg mij dan en God zal jullie liefhebben en jullie je zonden vergeven.” God is vergevend en barmhartig. [3:31]

Dus liefde voor de Ahlalbait (as) uit zich in het volgen van de Ahlalbait (as). Het slechts roepen dat je van hen houdt, draagt geen waarde.

De beste persoon is degene die de Ahlalbait (as) het best behandelt.

Al-Hakim & Al-Dhahabi:

Van Abu Huraira, die zei: De Profeet (s) zei: “De beste van jullie is degene die mijn familie het best behandelt na mij.”

Al-Hakim: “Deze overlevering is sahih (authentiek) volgens de criteria van Muslim. En deze overlevering heeft een authentiek ondersteunend bewijs dat volgens de criteria van Bukhari en Muslim is.

Al-Dhahabi: “Volgens de criteria van Muslim.”

Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 352, # 535

 

 

Al-Albaani:

[Zelfde overlevering als hierboven].

Het is hasan (goed).

Bron: Silsilat ul-Ahadith as-Sahiha, Vol. 4, Blz. 461 – 462, # 1845

Al-Busiri:

[Zelfde overlevering als hierboven].

Abu Yasin: “Het is overgeleverd door Abu Ya`la met een sahih (authentieke) overleveringsketen.”

Bron: It’haf al-Khayrat al-Mahra, Vol. 5, Blz. 490, # 5080

Al-Haythami:

[Zelfde overlevering als hierboven].

Overgeleverd door Abu Ya`la, en de overleveraars zijn betrouwbaar.

Bron: Majma`, Vol. 9, Blz. 198, # 15027

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top