Is Tafsir Forat al Kufi betrouwbaar?

Tafsir Forat al Kufi is geschreven door de Sjiitische geleerde Forat ibn Ibrahiem al Kufi en behoort tot de klassieke geleerden van de 3e en 4e eeuw. Tafsir Forat al Kufi bestaat uit meer dan honderd overleveringen van de ahlalbait (as).   

De betrouwbaarheid van het boek Tafsir Furat al Kufi, is te bevestigen door het veelvuldig gebruik van de overleveringen ervan door de Sjiitsche geleerden. Zoals de Ahlalbait (as) in verschillende overleveringen hebben gezegd: 

De profeet Mohammed (s) heeft gezegd: “O mensen, wat namens mij is verteld en overeenkomt met de edele koran heb ik gezegd en wat tegen de edele koran ingaat heb ik niet gezegd.” (Al Kulayni, al Kafi, vol. 1,p.69)

Hieruit hebben de Sjiitische geleerden gezegd dat Tafsir Furat al Kufi een betrouwbaar boek is omdat veel van de overleveringen in overeenstemming komen met de edele koran en de woorden van de Ahlalbait (as). 

Welke Sjiitische geleerden hebben Furat al Kufi of zijn tafsir gebruikt in hun werken? 

  1. Sheikh al Saduq 
  2. Al Kulayni , al Kafi
  3. Sheikh al Tabarsi, Misjkaat al Anwaar
  4. Ibn Sjadhaan al Qummi, Mi’at Manqabah
  5. Imad al Dien al Tabari, Bisharat al Mustafa
  6. Al Muhadith al Nuri, Mustadrak al Wasaiel
  7. Sayed Mohammed Hadi al Milani , Qadatuna Kayfa Na’rifahom
  8. Sayed Ali al Milani, Nafahat al Azhaar 
  9. Sayed Ali al Sjahrastani, Man Huwa al Sadieq
  10. Sayed Muhamad al Wahidhi, Anwaar al Wilayah
  11. Sayed Husain al Burujardi, Jami’ Ahadith al Shia
  12. Sheikh Wahid al Khorasani, Minhaaj al Salihien
  13. Fakhr al Dien al Toraihi, Jawahir al Matalib
  14. Sheikh al Majlisi, Bihar al Anwar
  15. Al Istirbadi, Tawiel al Ayat
  16. Sayed Ali al Bahbahani, Misbaah al Hidayah
  17. Abdullah al Mamaqami, Tanqih fi Madjal ilm al Rijaal
  18. Hashim al Bahrani, Hilyat al Abraar
  19. Hur al Ameli, Ithbaat al Hudaat
  20. Mirza Mohammed al Mashadi, Tafsir Kanz al Daqa’iq
  21. Sheikh Isma’iel al Ansari al Zanjani, Mawsuah al Kubrah
  22. Sayed Abdullah Shubar, al Akhlaaq
  23. Sayed Ali al Sadr, Aqa’id al Haqah
  24. Sayed al Khoei Tafsir al Bayyan
  25. Sheikh Mohammed al Sanad, Al Sjahadah al Thalithah
  26. Sheikh Jafar al Subhani, al Sjafa’ah
  27. Sayed Mohammed al Hiloe, Ma nizal min al Quran fi Fatimah
  28. Sayed Jafar al Ameli, Masaat al Zahra (as)
  29. Sheikh Abbas al Qumi, Safinat al Bihar
  30. Sheikh Lutfollah al Safi, Muntakhab al Athaar
  31. Sayed Sadiq al Rohani in Istiftaa
  32. Sayed Hussein Taba Tabai in Tafsir al Mizan

Wie is Furat al Kufi volgens de Sjiitische geleerden? 

  1. Mirza Abdullah al Asbahani, in zijn Riyaadh al Ulamaa, vol.4,p.337: “Furat al Kufi behoort tot de grote geleerden auteur van de bekende tafsir.”
  1. Sayed al Khunsari schrijft in zijn boek Rawdhaat al Janaat, vol.5,p.253  het volgende: “De grote overleveraar en degene die de edele koran uitlegt, de AUTEUR van de grote Tafsir die de overleveringen bevat, de meeste overleveringen gaan over de imams, zoals zijn genoemd in Tafsir al Ayashi, Ali ibn Ibrahiem al Qumi waarvan al Ameli overlevering in zijn Wasaeil en al Majlisi in zijn Bihar, VANUIT BETROUWBAAR PERSPECTIEF. “
  1. Sheikh al Urdurbadi in de introductie van tafsir Furat al Kufi : “De auteur heeft veel overgeleverd van de Imams (as), zijn Shuyookh waar hij van overlevert zijn er meer dan honderd… hij behoort tot de betrouwbare (overleveraars) zoals imam al Sadiq (as) zegt: Ken de deugd van onze overleveraars aan de hoeveelheid die zij van ons overleveren .
  2. Agha Buzurq al Tehrani, in zijn Dhari’ah, vol.4,p.299: “Tafsir Forat al Kufi bevat overleveringen van de Imams (as) en hij heeft veel overgeleverd van al Husain ibn Sa’ied al Kufi al Ahwazi.”  
  3. Sheikh Al Majlisi, Bihar al Anwar, vol.1,p.37: “Zijn overleveringen komen overeen met de betrouwbare overleveringen.”
  4. Al Darbandi, al Fawa’id al Rijaaliyah, p.83: “Furat ibn Ibrahim behoorde tot de grote geleerden en zijn boek is betrouwbaar.”
  5. Sheikh Ali al Shahrudi, Mustadrak Ilm al Rijaal, vol.6,p.194 : “Furat ibn Ibrahim al Kufi behoort tot de overleveraars van al Saduq en hij heeft een eervolle tafsir met de overleveringen van de imams (as), ik heb er een exemplaar van. Hij overlevert nauwkeurig, wat betrouwbaarheid verleent aan de auteur, zoals al Majlisi en anderen hebben gezegd en de pilaren van geleerden in overleveringen hebben het gebruikt.”
  6. Sayed Hasan al Sadr, Takmulat Aml al Amaal, vol.4,p.210 : “Het is verteld door een aantal geleerden en onderzoekers, dat deze tafsir een goede geloofsleer bewijst en dat de inhoud overeenkomt met de essentiële boeken.” De auteur van de bekende interpretatie (tafsir). De overleveraar zei: Dit is de interpretatie van de verzen van de Koran die zijn overgeleverd door de imams. De deugdzame Sheikh en de meester van overleveringen (ahadith) in zijn tijd Furat bin Ibrahim. En het meeste van wat erin staat over de imams, de geleerden hebben erop vertrouwd.
  7. Sheikh Mohammed al Jawahri, al Mufied min Mujim al Rijaal, p.453: “Furat ibn Ibrahiem ibn Furat al Kufi, de auteur van de bekende tafsir met overleveringen van de imams (as), hij overleverde in Tafsir al Qummi, dus hij is betrouwbaar”
  8. Sheikh Mohammed Hadi al Amini, Mujam al Matbo’at al Najafiyah, p.126: “Furat ibn Ibrahiem al Kufi, hij behoort tot de geleerden van hadith en tafsir van de derde eeuw.” 
  9. Sayed al Khoei, Rijal, vol.14,p.271: “Tafsir Forat al Kufi bevat overleveringen van de Imams (as) en hij heeft veel overgeleverd van al Husain ibn Sa’ied al Kufi al Ahwazi.” 

Al deze geleerden hebben Tafsir Furat al Kufi en de auteur ervan geprezen, en gebruikt in hun werken. In de 21e eeuw komt er een personage met de naam ‘Haider Hubbollah’ die dan beweert dat het boek ter discussie staat en niet te vertrouwen is. Wie moeten wij serieus nemen? Grote geleerden zoals Mohammed Hadi al Amini (expert in onderzoek van manuscripten), Agha Buzurgh al Tehrani (expert in hadith), Sayed al Khunsari (heeft Tafsir Furat al Kufi onderzocht) en Sheikh al Urdubadi (heeft Tafsir Furat al Kufi onderzocht) die beiden onderzoek hebben gedaan naar het boek Tafsir Furat al Kufi, de klassieke geleerden zoals Shaykh al Saduq, Shaykh al Kulayni en Ibn Sjadhaan al Qummi die overleveringen van Furat al Kufi hebben overgeleverd, of Haider Hobollah, die notabene door de Hawzah leraren in Najaf al Ashraf wordt weerlegd? 

Sheikh Hasan al Kashani, leraar van de hawzah van Najaf al Ashraf, expert in geloofsleer (Aqaa’ied), weerlegt Haider Hobollah: 

[شبهة ورد] العلامة الشيخ حسن الكاشاني دام عزه يرد على شبهة حيدر حب الله في أن السياسات التي سلكوها أهل السقيفة تصبح مفهومة ومعقولة ومنطقية وقابلة للتبرير في ظل فقه المصلحة !! – موقع موثَق (shia-documents.com)

Sheikh Hussain al Sa’idi, leraar in de Hawzah van Najaf al Ashraf, weerlegt Haider Hobollah: 

[شبهة ورد] الرد على شبهة حيدر حب الله في أن الإمامية لابد وأن ينتهجوا الإصلاح لبعض الممارسات كالسجود أمام الأضرحة أو التوجه بالدعاء إلى صاحب الضريح دون الله جل جلاله ومناجاة غير الله جل جلاله ؟! – موقع موثَق (shia-documents.com)

De claims: 

Alle claims die worden gemaakt zijn veronderstellingen zonder enig bewijs. De makkelijkste weg is om alles te betwijfelen zonder enige kennis van Ilm al Dirayah. De misconcepties van Hobollah en zijn soortgenoten, zijn dezelfde misconcepties van de soennieten. 

  1. Tafsir Forat al Kufi zou niet in de klassieke rijal boeken zijn vermeld. Het antwoord hierop is het volgende: 
  • Er bestaat überhaupt geen regel dat als een personage niet in de klassieke rijal boeken staat, betwijfeld moet worden , zo zijn er voorbeelden van personages waarvan Sheikh al Saduq overlevert, die niet in de klassieke rijal boeken staan, maar wel in de Marasiel boeken. Ook zijn er verschillende redenen waarom sommige personages niet in de rijaal boeken staan, een van die redenen is dat sommige Rijaal geleerden, de werken van Forat al Kufi niet in hun handen hadden. Wat wij wel zien is dat grote klassieke geleerden zoals Kulayni, Saduq en Ibn Sjadhaan de overleveringen van Forat al Kufi gebruiken, wat een sterker bewijs is voor zijn authenticiteit dan wanneer een Rijaal geleerde hem opnoemt in zijn boek. 
  1. Forat al Kufi zou mogelijk geen Sjiiet zijn. 
  • Ook dit is nergens op gebaseerd, welke geleerden hebben gezegd dat hij geen sjiiet was of dat hij een ‘Zaydi’ was? Het kan zijn dat hij van het Zaydisme is bekeerd naar de Islam van Ahlalbait (as), het bewijs hiervoor is dat hij overlevert van Imam Mohammad al Baqir en Imam Jafar ibn Mohammad al Sadiq (as). Maar als wij de boeken van de onderzoekers bekijken, dan zien wij duidelijk dat hij een Sjiiet is, zoals hierboven is vermeld. Ik kan nu ook een boek gaan schrijven waarin ik tulbanden ga registreren en ga categoriseren, wanneer ik bij de naam van Mohammed Hussain Fadlollah kom, dan zeg ik over hem dat hij een communist was. (Ook al is zijn dwaling erger dan het communisme). 
  1. De overleveringen van Forat al Kufi zouden niet in de betrouwbare boeken zijn overgeleverd. 
  • Dit is wederom een leugen, ik heb hierboven een lijst met geleerden opgesteld, met hun werken, waarin zij gebruik maken van Forat al Kufi, zowel in Fiqh als in Aqiedah. Generatie na generatie wordt er gebruik gemaakt van Tafsir Forat al Kufi. Welke serieuze geleerde heeft gezegd dat Forat al Kufi niet gebruikt wordt in de betrouwbare boeken? 
  1. De discussie over Tafsir Forat al Kufi
  • Er wordt beweerd dat men uitspraken weglaat van andere ‘geleerden’ over Tafsir Furat al Kufi . We gaan geen uitspraken erbij halen van de vijanden van de Ahlalbait (as) zoals: Mohammed Husain Fadlollah, Fadhil al Budairi, Haidar Hobollah, Asif Mohseni, Kamal al Haydari, Mahmoud al Sarghi etc. omdat zij allemaal door de sjiitische hawzah zijn verworpen en hun meningen worden niet gebruikt in bijvoorbeeld de ba’th al kharij. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top