In het artikel over de positie van Imam Ali (as) hadden we al kort geschetst wat de ware status is van Imam Ali (as). Daar hadden we o.a. aangetoond dat Imam Ali (as) op gelijke been staat met de Profeet (s), met de uitzondering dat Imam Ali (as) geen profeet is.
In dit artikel zullen we de status van Imam Ali (as) verder uitdiepen, tot het punt dat het duidelijk wordt wat voor enorm verheven persoon hij werkelijk is.
Alleen Ali (as) mag namens de Profeet (s) verkondigen.
In de Koran zijn de volgende verzen geopenbaard:
بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
Dit is een ontbinding van Allah en Zijn boodschapper tegenover de polytheïsten met wie jij een verdrag hebt gesloten. Ga daarom in het land rond voor vier maanden en weet, dat jij Allah niet kunt ontsnappen en dat Allah de ongelovigen zal vernederen. En dit is een verkondiging van Allah en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart. [9:1-3]
Dit vers werd geopenbaard toen de Profeet (s) aan de polytheïsten van Mekka moest bekend maken dat hun vredesverdrag ten einde is gekomen wegens hun schending daarvan. Eens kijken hoe de Profeet (s) deze boodschap meedeelde aan de polytheïsten.
Ahmad bin Hanbal:
Van Zayd bin Yuthai`: Abu Bakr werd door de Profeet (s) gestuurd naar de mensen van Mekka met een boodschap van ontbinding, dat er geen polytheïst meer na dit jaar de bedevaart mag verrichten, dat er niet meer naakt rondom het Huis (i.e. Ka`ba) gelopen mag worden, dat het paradijs niet betreed wordt behalve door een moslim, dat degene die een afspraak heeft met de Profeet (s), uitstel krijgt tot de afgesproken tijd, en dat Allah en Zijn boodschapper zich distantiëren van de polytheïsten. Drie mensen gingen die boodschap brengen. Daarna zei de Profeet (s) tegen Ali: “Ga hem achterna en stuur Abu Bakr terug naar mij en verkondig jij de boodschap.” Ali deed dat. Toen Abu Bakr terugkeerde naar de Profeet (s), zei Abu Bakr: “O Profeet, is er iets over mij geopenbaard?” Hij (s) zei: “Er is niets behalve het goede over jou geopenbaard. Maar ik ben bevolen dat het niet verkondigt mag worden, behalve door mijzelf of een persoon die van mij is.”
Ahmad Mohammad Shakir: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Bron: Musnad, Vol. 1, Blz. 168, # 4
Van Ali, die zei: Toen er 10 verzen van hoofdstuk Al-Bara’a aan de Profeet (s) geopenbaard werden, riep de Profeet (s) om Abu Bakr, en hij (s) stuurde hem met die verzen om het te reciteren aan de mensen van Mekka. Daarna riep de Profeet (s) mij en zei tegen mij: “Ga Abu Bakr achterna. Wanneer je hem tegenkomt, pak je het schrift van hem, en ga er dan mee naar de mensen van Mekka en reciteer het aan hen.” Dus ik kwam hem tegen in Juhfa, en ik nam het schrift van hem. Abu Bakr keerde terug naar de Profeet (s) en zei: “O boodschapper van Allah, is er iets over mij geopenbaard?” Hij (s) zei: “Nee, maar Jibra’il kwam naar mij en zei: ‘Niemand verkondigt namens jou, behalve jij of een persoon van jou’.”
Ahmad Mohammad Shakir: “De overleveringsketen is hasan (goed).”
Bron: Musnad, Vol. 2, Blz. 135, # 1296
Al-Tirmidhi:
Van Anas bin Malik, die zei: De Profeet (s) stuurde Abu Bakr met de boodschap van ontbinding. Daarna riep hij hem en zei: “Het is voor niemand toegestaan om dit te verkondigen, behalve voor een persoon van mijn Familie.” Vervolgens riep hij om Ali en gaf het aan hem.
Al-Tirmidhi: “Deze overlevering is hasan (goed).”
Al-Albaani: “De overleveringsketen is hasan (goed).”
Van Ibn `Abbas, die zei: De Profeet (s) stuurde Abu Bakr en hij beval hem om deze verklaringen te verkondigen. Daarna volgde Ali hem. Toen Abu Bakr op een bepaalde plaats was, hoorde hij intens gehijg van de kameel van de Profeet (s). Abu Bakr werd bang en dacht dat het de Profeet (s) was. Toen hij zag dat het Ali was, gaf hij hem de boodschap van de Profeet (s) en beval Ali om deze verklaringen te verkondigen. Hij vertrok en verrichtte de bedevaart. Op de dagen van Al-Tashriq stond Ali op en riep: “De bescherming van Allah en Zijn boodschapper is ontbonden voor iedere polytheïst. Dus reis voor 4 maanden in het land. En geen polytheïst mag na dit jaar de bedevaart verrichten. En er mag niet meer naakt rondom het Huis (i.e. Ka`ba) gelopen worden. En niemand zal het paradijs binnentreden, behalve een gelovige.” Ali was degene die verkondigde, en als hij moe werd, zou Abu Bakr opstaan en het verkondigen.
Al-Tirmidhi: “Deze overlevering is hasan (goed).”
Al-Albaani: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Bron: Sahih Sunan al-Tirmidhi, Vol. 3, Blz. 245 – 246
Het eindgedeelte van de overlevering hierboven is problematisch en hoogstwaarschijnlijk een toevoeging. Er staat: “Ali was degene die verkondigde, en als hij moe werd, zou Abu Bakr opstaan en het verkondigen”. Hoe kan Abu Bakr verkondigen als de Profeet (s) dit verboden heeft en het slechts heeft toegestaan voor Imam Ali (as)?
Al-Tirmidhi:
Van Hubshi bin Junada, die zei dat de Profeet (s) zei: “Ali is van mij en ik ben van Ali, en niemand verkondigt namens mij, behalve ik of Ali.”
Deze overlevering is hasan sahih (goed en authentiek).
Bron: Al-Jami` al-Kabir, Vol. 6, Blz. 83, # 3719
Ibn Maja:
Van Hubshi bin Junada, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Ali is van mij en ik ben van hem, en niemand verkondigt namens mij, behalve Ali.”
Al-Albaani: “Deze overlevering is hasan (goed).”
Bron: Sahih Sunan Ibn Maja, Vol. 1, Blz. 58, # 97
Al-Dhahabi:
[Zelfde overlevering als hierboven].
Deze overlevering is hasan (goed).
Shu`aib al-Arna’out: “Deze overleveringsketen is sahih (authentiek), en de overleveraars zijn de overleveraars van Bukhari en Muslim.”
Bron: Siyar A`lam al-Nubala’, Vol. 8, Blz. 212
Al-Darqutni:
[Zelfde overlevering als hierboven].
Al-Wadi`ie: “De overlevering is volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Al-Ilzamaat, Blz. 94 – 95
Opmerkelijk hoe de Profeet (s) zegt: “Ik ben van Ali.” Verderop in andere artikelen zal er dieper worden ingegaan op wat de Profeet (s) hier nou exact mee bedoelt, aangezien deze uitspraak gigantisch zwaar weegt. We vervolgen nu met een paar andere overleveringen.
Al-Nasa’i:
Van Hubshi bin Junada, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Ali is van mij en ik ben van hem, en niemand verkondigt namens mij, behalve ik of Ali.”
Abu Is’haq al-Huwayni: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Van Anas, die zei: “De Profeet (s) stuurde Abu Bakr met een boodschap van ontbinding, en daarna riep hij hem terug en zei: “Niemand mag dit verkondigen, behalve een persoon van mijn Familie.” Vervolgens riep hij Ali en gaf het aan hem.
Abu Is’haq al-Huwayni: De overleveringsketen is sahih (authentiek).
Van Ali, dat de Profeet (s) Abu Bakr met een boodschap van ontbinding stuurde naar de mensen van Mekka. Daarna stuurde hij (s) Ali achter hem aan en zei tegen hem: “Pak het schrift en ga ermee naar de mensen van Mekka.” Ali zei: Dus ik kwam Abu Bakr tegen en ik pakte het schrift. Abu Bakr keerde vervolgens terug en hij was somber. Hij zei tegen de Profeet (s): “Is er iets over mij geopenbaard?” Hij (s) zei: “Nee, ik ben enkel bevolen dat het verkondigd moet worden door mij of door een persoon van mijn Ahlalbait.”
Abu Is’haq al-Huwayni: Deze overlevering is sahih (authentiek).
Bron: Tahdhib Khasa’is al-Imam Ali, Blz. 70 – 71
Ahmad bin Hanbal:
Van Hubshi bin Junada, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Ali is van mij en ik ben van hem, en niemand verkondigt namens mij, behalve ik of Ali.”
Ahmad Mohammad Shakir: “De overleveringsketen is hasan (goed).”
Van Hubshi bin Junada, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Ali is van mij en ik ben van hem, en niemand verkondigt namens mij, behalve ik of Ali.”
Ahmad Mohammad Shakir: “De overleveringsketen is hasan (goed).”
Van Hubshi bin Junada – en hij heeft de afscheidsbedevaart meegemaakt – die zei: De Profeet (s) zei: “Ali is van mij en ik ben van hem, en niemand verkondigt namens mij, behalve ik of Ali.”
Ahmad Mohammad Shakir: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Bron: Musnad, Vol. 13, Blz. 395 – 396
Van Anas bin Malik, dat de Profeet (s), Abu Bakr met een boodschap van ontbinding stuurde naar de mensen van Mekka. Toen Abu Bakr aankwam in Dhul Hulayfa, stuurde hij (s) iemand naar hem en haalde hem terug, en zei: “Niemand mag met die boodschap gaan, behalve een persoon van mijn Ahlalbait.” Vervolgens stuurde hij Ali.
Wasiullah bin Mohammad `Abbas: “De overleveringsketen is hasan (goed).”
Bron: Fada’il as-Sahaba, Vol. 2, Blz. 694, # 946
Imam Ali (as) is de verkondiging van Allah en de Profeet (s).
Als we nogmaals gaan kijken naar het derde vers dat aan de Profeet (s) werd geopenbaard, dan lezen we het volgende:
وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
En dit is een verkondiging van Allah en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart. [9:3]
Binnen het sjiisme refereert deze verkondiging naar Imam Ali (as). Imam Ali (as) is de verkondiging van Allah en Zijn boodschapper. Enkele sjiitische overleveringen hierover:
Al-Sadouq (ra):
– عن الحارث بن المغيرة بن النصري، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سألته عن قول الله عز وجل”وأذان من الله ورسوله إلى الناس يوم الحج الأكبر” فقال: اسم نحله الله عز وجل عليا صلوات الله عليه من السماء لأنه هو الذي أدى عن رسول الله صلى الله عليه وآله براءة
Van Al-Harith bin al-Mughira bin al-Nasri, die zei: Ik vroeg Abi Abdillah (as) over de uitspraak van Allah: {een verkonding van Allah en Zijn boodschapper naar de mensen op de dag van de grote bedevaart}, en hij (as) zei: “Dat is een naam die Allah vanuit de hemelen aan Ali (as) heeft geschonken, omdat hij de ontbinding namens de Profeet (s) verkondigde.”
Bron: Ma`ani al-Akhbar
Al-`Ayyashi (ra):
عن حكيم بن جبير عن علي بن الحسين عليه السلام في قول الله: (واذان من الله و رسوله) قال: الاذان أمير المؤمنين علي عليه السلام
Van Hakim bin Jubair, van Ali bin Husain (as), over de uitspraak van Allah: {een verkondiging van Allah en Zijn boodschapper}. Hij (as) zei: “De verkondiging is Imam Ali (as).”
Bron: Tafsir al-`Ayyashi
Al-Qommi (ra):
قال وحدثني أبي عن فضالة بن أيوب عن أبان بن عثمان عن حكيم بن جبير عن علي بن الحسين عليهما السلام في قوله (واذان من الله ورسوله) قال الاذان أمير المؤمنين عليه السلام وفي حديث آخر قال أمير المؤمنين عليه السلام كنت انا الاذان في الناس
Van Ali bin Husain (as), die over de uitspraak van Allah: {een verkondiging van Allah en Zijn boodschapper}, het volgende zei: “De verkondiging is Imam Ali (as).” En in een andere overlevering zei Imam Ali (as): “Ik was de verkondiging onder de mensen.”
Bron: Tafsir al-Qommi
Wat interessant is, is dat Bukhari een hoofdstuk heeft in zijn boek met de titel: “De verkondiging is de meest kennisrijke van hen.” Een verkondiging kan niet kennisrijk zijn. Een verkondiging is gewoon een verkondiging. Dus deze verkondiging moet refereren naar een persoon. Bukhari heeft de naam van deze persoon niet vermeld. Maar wat mooi is, is dat hij wel een overlevering onder deze hoofdstuk plaatst, waaruit wij kunnen halen wie deze kennisrijke verkondiging is.
Al-Bukhari:
Hoofdstuk: “De verkondiging is de meest kennisrijke van hen.”
Van Humaid bin Abd al-Rahman, dat Abu Huraira zei: Abu Bakr stuurde mij tijdens die bedevaart waarin hij de leider was van de bedevaartgangers, gezamenlijk met de verkondigers die hij op de dag van Nahr stuurde om te verkondigen in Mina, dat: ‘Geen polytheïst de bedevaart nog zal verrichten na dit jaar, en niemand naakt rondom het Huis zal lopen’. Humaid zei: Daarna stuurde de Profeet (s), Ali en beval hem om de ontbinding te verkondigen. Abu Huraira zei: Ali verkondigde samen met ons de ontbinding voor de mensen in Mina op de dag van Nahr, dat er na dit jaar geen polytheïst de bedevaart mag verrichten, en dat er niet meer naakt rondom het Huis gelopen mag worden.
Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 1148, # 4655 – 4656
Abu Huraira zegt: “Ali verkondigde samen met ons de ontbinding.” Het is evident uit de vorige overleveringen dat Imam Ali (as) de enige was die verkondigde. De Profeet (s) zei immers dat niemand anders namens hem mag verkondigen, behalve Imam Ali (as). Dus deze uitspraak van Abu Huraira is of een leugen van hemzelf, of van een andere overleveraar, of een toevoeging van Bukhari.
Hoe dan ook, is het nu helder wie de verkondiging van Allah en Zijn boodschapper is: Imam Ali (as). Tegelijkertijd wordt er door Bukhari ook een andere feit bevestigd, en dat is dat deze verkondiging het meest kennisrijk is. Dus Imam Ali (as) is het meest kennisrijk.
Slotwoord.
Ten slotte kan iemand vragen waarom de Profeet (s) eerst Abu Bakr stuurt en daarna pas Imam Ali (as). Betekent dit niet dat de Profeet (s) een fout maakte of onwetend was? Integendeel, dit bewijst juist een andere wonder van de Profeet (s). De Profeet (s) heeft deze opvallende keuze en correctie opzettelijk gemaakt, aangezien hij (s) vanuit zijn kennis al wist dat zijn volk Abu Bakr boven Imam Ali (as) zou plaatsen. Middels dit soort handelingen van de Profeet (s), die overigens veelvuldig voorkomen in de geschiedenisbronnen, probeert de Profeet (s) ons duidelijk te maken dat er niemand met Imam Ali (as) gelijk mag worden gesteld. Abu Bakr dus ook niet.
وَلَقَد تَّرَكْنَا مِنْهَا آيَةً بَيِّنَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
En Wij lieten hier een duidelijk teken achter voor een volk dat begrijpt. [29:35]