Er is een bekende overlevering van de Profeet (s) waarin hij zegt dat hij de stad der kennis is en dat Ali (as) de deur van die stad is. Uit deze overlevering kan er een flink aantal conclusies getrokken worden over de verheven status van Imam Ali (as). Sommige soennitische geleerden hebben deze overlevering proberen te verzwakken. Hierbij een antwoord op deze geleerden aan de hand van hun eigen collega’s.
Al-Suyuti:
Al-Bazzar, en Al-Tabari in Al-Awsat, overleverden van Jabir bin Abdallah, en Al-Tirmidhi en Al-Hakim van Ali (as), die zei dat de Profeet (s) zei: “Ik ben de stad der kennis en Ali is haar deur.” Deze overlevering is hasan (goed) volgens de juiste optiek. Het is niet sahih (authentiek) zoals Al-Hakim zei, en niet mawdou` (verzonnen) zoals een groep heeft gezegd, waaronder Al-Jawzi en Al-Nawawi.
Bron: Tarikh al-Khulafa’, Blz. 137
Al-Suyuti:
Sheikh ul-Islam Abul Fadhl bin Hajar (i.e. Ibn Hajar al-`Asqalani) werd over deze overlevering gevraagd en hij zei: “Deze overlevering is overgeleverd door Al-Hakim in zijn Mustadrak en die zei dat het sahih (authentiek) is. En Abu al-Faraj ibn al-Jawzi sprak hem tegen en hij vermeldde het in Al-Mawdou`aat (de verzonnen overleveringen) en zei dat het een leugen is. Het correcte standpunt is het tegenovergestelde van hun uitspraken, want de overlevering behoort tot de klasse van hasan (goed). Het gaat niet op naar sahih (authentiek) en het wordt niet verlaagd tot een leugen.”
Bron: Al-La’ali al-Masnou`a, Vol. 1, Blz. 334
Al-Shawkani:
Al-Hafidh Ibn Hajar zei: “En het correcte standpunt is het tegenovergestelde van hun uitspraken, want de overlevering behoort tot de klasse van hasan (goed). Het gaat niet op naar sahih (authentiek) en het wordt niet verlaagd tot een leugen.” En dit is het correcte standpunt, want Yahya bin Ma`in en Al-Hakim waren het oneens over de betrouwbaarheid van Abi Sulat en wie hem volgde. Dus het kan wegens dit verschil niet sahih (authentiek) zijn, maar juist hasan (goed) wegens ondersteunend bewijs, omdat het veel overleveringsroutes heeft, zoals wij al hebben aangetoond.
Bron: Al-Fawa’id al-Majmou`, Blz. 308
Ibn Hajar al-`Asqalani:
Deze overlevering heeft veel overleveringsroutes in de Mustadrak van Al-Hakim. Op z’n minst heeft deze overlevering een basis (van correctheid), dus het is niet correct om te zeggen dat het mawdou` (verzonnen) is.
Bron: Lisan ul-Mizan, Vol. 2, Blz. 465
Ibn Hajar al-`Asqalani:
Al-Albaani: Kortom: Door de twee overleveringsroutes van Abi Muawiya en Sharik te combineren, wordt de overlevering hasan (goed) die geaccepteerd moet worden. Het is niet zwak en al helemaal niet verzonnen.
Bron: Hidayat al-Ruwat, Vol. 5, Blz. 428. # 6042
Al-Tabari:
Van Ali, dat de Profeet (s) zei: “Ik ben het huis van wijsheid en Ali is haar deur.”
Deze overlevering heeft een sahih (authentieke) overleveringsketen.
Bron: Tahdhib ul-Athaar, Vol. 1, Blz. 104, # 8
Yusuf al-Salihi:
Al-Tirmidhi en anderen overleverden dat de Profeet (s) zei: “Ik ben de stad der kennis en Ali is haar deur.” Het juiste standpunt is dat de overlevering hasan (goed) is, zoals Al-`Ala’i en Ibn Hajar hebben gezegd.
Bron: Subul ul-Huda, Vol. 1, Blz. 631
Al-Zarkashi:
De conclusie is dat de overlevering wegens de gecombineerde overleveringsroutes, die van Abi Muawiya en Sharik, hasan (goed ) is waar op vertrouwd kan worden. En het is niet da`if (zwak), en het is zeker niet mawdou` (verzonnen).
Bron: Al-La’ali al-Manthoura, Blz. 165
Ibn Hajar al-Haytami:
“Ik ben de stad der kennis en Ali is haar deur.” De overlevering is hasan (goed) wegens de hoeveelheid overleveringsketens. In tegenstelling tot degenen die beweren dat het verzonnen of authentiek is.
Bron: Al-Sawa`iq, Blz. 413
Al-Samhoudi:
Al-Hafidh Abu Sa`id al-Ghilami zei: “Het correcte standpunt is dat het hasan (goed) is wegens de (hoeveelheid) overleveringsketens. Het is niet sahih en niet da`if, en al helemaal niet mawdou`.” En dit heeft ook Sheikh ul-Islam Ibn Hajar in zijn fatwa (oordeel) gezegd.
Bron: Jawahir ul-`Aqieda, Blz. 125
Al-Sakhawi:
De beste overleveringsversie is die van Ibn `Abbas, en die versie is hasan (goed).
Abdullah Mohammad as-Siddiq: “Het is juist sahih jiddan (zeer authentiek).”
Bron: Al-Maqasid ul-Hasana, Blz. 98
Al-Zarqani:
De Profeet (s) zei: “Ik ben de stad der kennis en Ali is haar deur, dus wie de kennis wil bereiken moet naar de deur gaan.” Deze overlevering van Ibn `Abbas is hasan (goed), en de overlevering van Ali is hasan (goed) wegens ondersteunend bewijs.
Bron: Mukhtasar ul-Maqasid al-Hasana, Blz. 79, # 170
Al-Dhahabi:
Van Ibn `Abbas, van de Profeet (s), die zei: “Ik ben de stad der kennis en Ali is haar deur.” Al-Samarqandi zei: Deze overlevering is sahih (authentiek).
Bron: Tadhkirat ul-Huffadh, Vol. 4, Blz. 27 – 28
Ahmad bin Mohammad al-Ghimari:
Deze enkele overlevering is volgens de criteria van de sahih (het authentieke) zoals Yahya bin Ma`in, Al-Hakim en Abu Mohammad al-Samarqandi hebben geoordeeld.
Bron: Fat’h al-Malik al-Ali, Blz. 19
Sayyid al-Saqqaf:
Het is sahih (authentiek) dat de Profeet (s) zei: “Ik ben de stad der kennis en Ali is haar deur.” Al-Hafidh Ibn Ma`in heeft het sahih (authentiek) verklaard, zoals vermeld in Tarikh Baghdad, en ook Al-Hafidh Ibn Jarir al-Tabari in Tahdhib ul-Athaar, en ook Al-Hafidh al-`Ala’i in Al-Naqd al-Sahih, en ook Al-Hafidh Ibn Hajar en Al-Hafidh al-Suyuti, zoals vermeld in Al-La’ali al-Masnou`a, en ook Al-Hafidh Al-Sakhawi, zoals vermeld in Al-Maqasid ul-Hasana.
Bron: Tanaqudat, Vol. 3, Blz. 82
Hieronder enkele andere soennitische geleerden die in de correctheid van deze overlevering geloven:
Abu Na`im al-Asbahani:
علي بن أبي طالب
وسيد القوم ، محب المشهود ، ومحبوب المعبود ، باب مدينة العلم والعلوم ورأس المخاطبات
Ali bin Abi Talib. Hij is de meester van het volk, de geliefde van de mensen en de geliefde van Allah. Hij is de deur van de stad der kennis en wetenschappen, en het hoofd van de verzen …
Bron: Hilyat ul-Awliya’
Ali al-Qari:
الذي فهمه علي كرم الله وجهه الترك مطلقا ، وهو الظاهر على أن فهم الصحابي لا سيما مثل علي باب مدينة العلم مقدم على فهم غيره
… hetgeen wat Ali begreep was het compleet loslaten. En dit is het voor de hand liggende, want het begrip van de metgezel, en helemaal iemand als Ali, de deur van de stad der kennis, gaat vóór het begrip van iemand anders.
Bron: Mirqat ul-Mafatieh
Badr al-Dien al-`Ayni:
وفي ( التلويح ) ومن خواصه أي خواص علي رضي الله تعالى عنه فيما ذكره أبو الشاء أنه كان أقضى الصحابة وأن رسول الله تخلف عن أصحابه لأجله وأنه باب مدينة العلم وأنه لما أراد كسر الأصنام التي في الكعبة المشرفة أصعده النبي برجليه على منكبيه
En in Al-Talwih staat er: De bijzondere karakteristieken van Ali, zoals vermeld door Abu al-Shifa’, zijn dat hij de beste beslisser van de metgezellen was, dat de Profeet (s) van zijn metgezellen achterbleef omwille van hem, dat hij de deur van de stad der kennis is, dat toen hij de idolen wilde breken, de Profeet (s) hem op zijn schouders tilde …
Bron: `Omdat ul-Qari
Mahmoud al-Alousi:
Ali al-Murtada, hij is de deur van de stad der kennis voor iedere geleerde.
Bron: Rouh ul-Ma`ani, Vol. 1, Blz. 23