Tot de vele voorspellingen van de Profeet (s) was dat zijn umma (volk) na hem haast compleet zal afvallen van de Islam. Dit is niet iets opmerkelijks, aangezien dit bij de vorige profeten en generaties ook al plaatsvond. Een voorbeeld uit de Koran:
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ
En toen Wij een verbond sloten met de kinderen van Israël, zeiden Wij: “Aanbidt niemand behalve Allah en wees goed voor de ouders, de verwanten, de wezen en de armen, en spreek goed tegen de mensen en onderhoudt het gebed en geef de zakat.” Maar vervolgens wendden jullie je af, behalve weinigen onder jullie, en jullie waren afkerig. [2:83]
De kinderen van Israël was een volk. Naar dit volk zijn vele profeten gestuurd, waaronder Musa (Mozes) en `Isa (Jezus).
Deze afvalligheid onder de kinderen van Israël vond ook plaats bij de umma in de tijd van de Profeet (s). De reden voor deze afvalligheid, zoals op te merken is uit de geschiedenis, was dat bijna alle moslims destijds hun eed aflegden aan Abu Bakr. De gehele umma liet Imam Ali (a) in de steek en hebben hiermee het verbond van Allah en Zijn boodschapper verbroken.
De umma zal de religie compleet verlaten.
In de Koran staat er een vers dat geopenbaard werd toen de overwinning van de Islam een feit was. Een enorme hoeveelheid mensen hadden zich inmiddels bekeerd naar de Islam:
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا
Wanneer de hulp en overwinning van Allah gekomen is, en je de mensen in grote aantallen de religie ziet binnentreden. Prijs (Hem) dan uit lof van jouw Heer en vraag Hem om vergiffenis, want Hij is vergevingsgezind. [110:1-3].
Maar wat heeft de Profeet (s) verder zelf over dit vers gezegd?
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Abu Huraira: De Profeet (s) reciteerde dit vers {wanneer de hulp en overwinning van Allah gekomen is, en je de mensen in grote aantallen de religie ziet binnentreden}. Hij (s) zei: “Zij zullen de religie in grote aantallen verlaten, net zoals zij het in grote aantallen zijn binnengetreden.”
Al-Hakim: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Al-Dhahabi: “Sahih (authentiek).”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 4, Blz. 541, # 8518
Deze overlevering hierboven is al helder genoeg, maar er is meer. In andere overleveringen heeft de Profeet (s) zijn eigen umma ook vergeleken met de kinderen van Israël. Hij (s) zei dat zijn umma in de voetsporen zal treden van de joden en de christenen, door exact te doen wat de joden en de christenen ook hebben gedaan.
Al-Bukhari:
Van Abi Sa`id al-Khudri, van de Profeet (s), die zei: “Jullie zullen de tradities volgen van degenen die vóór jullie waren, in spanwijdte en armlengte, tot het punt dat jullie zelfs in een hol van een hagedis zullen kruipen als zij dat ook hebben gedaan.” Wij zeiden: “O boodschapper van Allah. Bedoelt u de joden en de christenen?” Hij (s) zei: “Wie anders?”
Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 856, # 3456

Een andere overlevering waarin de Profeet (s) zijn umma vergelijkt met de kinderen van Israël, is te vinden in Sunan al-Tirmidhi. Voordat we de overlevering vermelden, is het eerst relevant om het volgende Koranvers te lezen:
وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَّهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
En Wij lieten de kinderen van Israël de zee oversteken, en zij kwamen vervolgens bij een volk dat aan haar afgoden was gehecht. Zij (de kinderen van Israël) zeiden: “O Musa, maak voor ons een god zoals zij ook goden hebben.” Hij antwoordde: “Jullie zijn een onwetend volk.” [7.138]
Nu de overlevering:
Al-Tirmidhi:
Van Abi Waqid al-Laythi, die zei: Toen de Profeet (s) naar Hunain vertrok, kwam hij langs een boom van de polytheïsten, die Dhat Anwat genoemd werd. De polytheïsten hingen daar hun wapens aan. De metgezellen zeiden: “O boodschapper van Allah! Maak voor ons ook een Dhat Anwat, zoals zij een Dhat Anwat hebben.” De Profeet (s) zei: “Heilig is Allah! Dit is exact wat het volk van Musa (a) heeft gezegd: {O Musa, maak voor ons een god zoals zij ook goden hebben}.” De Profeet (s) vervolgde: “Ik zweer op Allah. Jullie zullen de tradities volgen van degenen die vóór jullie bestonden.”
Al-Albaani: “Sahih (authentiek).”
Al-Tirmidhi: “Deze overlevering is hasan sahih (goed en authentiek).”
Bron: Sahih Sunan al-Tirmidhi, Vol. 2, Blz. 465, 2180
De metgezellen wilden dus zelfs een boom als god nemen. Deze overleveringen over dat de metgezellen exact zouden doen wat de joden en de christenen hebben gedaan, zal in een ander artikel verder worden toegelicht.
Houd je vast aan Ali (a).
Bovendien heeft de Profeet (s) nog meerdere voorspellingen gedaan over dat zijn umma in chaos zou verkeren na zijn dood. Dit is niet verrassend aangezien de metgezellen al tijdens het leven van de Profeet (s) onenigheid hadden met elkaar. Denk aan de gebeurtenis toen hij (s) zijn testament wilde opstellen, toen hij (s) op zijn sterfbed lag. Maar ook al daarvoor was er onenigheid.
Al-Busieri:
Van Al-Husain bin Ali, die zei: De Profeet (s) zei: “Jullie zijn het al oneens met elkaar terwijl ik nog hier met jullie ben. Na mij zullen jullie het nog erger oneens met elkaar worden!”
Overgeleverd door Is’haq bin Rahawayh met een sahih (authentieke) overleveringsketen.
Bron: It’haf ul-Khayrat al-Mahra, Vol. 10. Blz. 216, # 9846
Maar de Profeet (s) had tegelijkertijd ook de oplossing meegegeven voor deze dwaling en onenigheid die eraan zat te komen.
Abi Na`im al-Asbahani:
Van Abi Layla al-Ghifari, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Na mij zal er fitna (test) ontstaan. Als dat gebeurt, houd jullie dan vast aan Ali bin Abi Talib, want hij is de eerste die mij zal zien en mijn hand zal schudden op de Dag der Opstanding. Hij zal zich met mij bevinden in de hoogste hemelen. Hij is de Farouq (onderscheider) tussen waarheid en valsheid.”
Bron: Ma`rifat ul-Sahaba, Blz. 3003, # 6974
Al-Suyuti:
Van Ka`b bin `Ajra, die zei: De Profeet (s) zei: “Er zal splitsing en onenigheid zijn tussen de mensen. Ali en zijn volgelingen zullen zich op de waarheid bevinden.”
Bron: Jami` ul-Ahadith, Vol. 4, Blz. 125, # 10596
In feite is de gebeurtenis van Ghadier Khum duidelijk genoeg, waar de Profeet (s) in zijn laatste preek beval om na zijn dood, zijn Ahlalbait te volgen. Maar ook hierover heeft de Profeet (s) gezegd dat de moslims getest zullen worden.
Al-Haythami:
Van `Ammara bin Yahya, die zei: We waren bij Khalid bin `Arfata op de dag dat Husain bin Ali vermoord werd. Khalid zei tegen ons: Dit is wat ik van de Profeet (s) gehoord heb: “Jullie zullen na mij getest worden omtrent mijn Ahlalbait.”
Overgeleverd door Al-Tabarani, Al-Bazzar, en de overleveraars van Al-Tabarani zijn sahih (authentiek), behalve `Ammara, en hij is betrouwbaar verklaard door Ibn Hibban.
Bron: Majma` ul-Zawa’id, Vol. 9, Blz. 226, # 15142
De umma zal Imam Ali (a) verraden.
Ondanks de verkondiging van de Profeet (s) in Ghadier Khum, dat Imam Ali (a) gevolgd moet worden, heeft de umma dat alsnog niet opgevolgd. Imam Ali (a) werd verraden door de umma, zoals de Profeet (s) ook aan Imam Ali (a) had duidelijk gemaakt.
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Abi Idris, van Ali, die zei: Van hetgeen wat de Profeet (s) aan mij heeft toevertrouwd, is dat de umma mij zal verraden na hem.”
Al-Hakim: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Al-Dhahabi: “Sahih (authentiek).”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 150, # 4676

Van Hayan al-Asadi: Ik hoorde Ali zeggen: De Profeet (s) zei tegen mij: “De umma zal jou verraden na mij. En jij zult leven volgens mijn religie en sterven op mijn sunna (leefwijze). Degene die van jou houdt, houdt van mij, en degene die jou boos maakt, maakt mij boos. En jouw baard zal doordrenkt zijn met bloed, wegens (de zwaardslag op) jouw hoofd.”
Al-Hakim: “Sahih (authentiek).”
Al-Dhahabi: “Sahih (authentiek).”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 153, # 4686

Ibn Hajar al-`Asqalani:
Van Yazid al-Himani, die zei: Ik hoorde Ali vanaf de preekstoel zeggen: “Wallah, het was een belofte van de Profeet (s) dat deze umma mij zal verraden.”
Sa`d al-Shathri: “De overlevering is hasan (goed) wegens ondersteunend bewijs.”
Bron: Al-Matalib, Vol. 16, Blz. 66 – 67, # 3921

Al-Busieri:
Van Yazid al-Himani, die zei: Ik hoorde Ali zeggen: Wallah, het was een belofte van de Profeet (s) aan mij: “Deze umma zal jou na mij verraden.”
Abu Bakr bin Abi Shayba heeft het overgeleverd met een hasan (goede) overleveringsketen. Het is ook overgeleverd door Al-Harith bin Abi Osama en Al-Bazzar.
Bron: It’haf ul-Khayrat al-Mahra, Vol. 9, Blz. 247, # 8916
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Ibn `Abbas, die zei: De Profeet (s) zei tegen Ali: “Na mij zul jij moeilijkheden ondervinden.” Ali zei: “Blijft mijn religie wel intact?” Hij (s) zei: “Jouw religie zal intact blijven.”
Al-Hakim: “De overlevering is sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Al-Dhahabi: “Volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 151, # 4677

Ibn Hajar al-`Asqalani:
Van Abi Othman, van Ali bin Abi Talib, die zei: … De Profeet (s) omarmde mij en barstte vervolgens uit in tranen. Ik zei: “O boodschapper van Allah? Wat maakt u aan het huilen?” Hij (s) zei: “Wraakzucht in de harten van mensen, die zij niet zullen vertonen, tot na mijn dood.” Ik zei: “O boodschapper van Allah, blijft mijn religie intact?” Hij (s) zei: “Jouw religie blijft intact.”
Sa`d al-Shathri: “De overlevering is hasan (goed) wegens ondersteunend bewijs.”
Bron: Al-Matalib, Vol. 16, Blz. 101 & 105, # 2933
De meerderheid van de metgezellen is niet loyaal.
Nu er geen twijfel meer overblijft dat de umma daadwerkelijk van de Islam zou afvallen na de dood van de Profeet (s), en wel wegens verraad jegens Imam Ali (a), willen we een andere benadering nemen. Hoe was de umma destijds eigenlijk? Heel vaak horen wij van de soennieten dat de metgezellen van de Profeet (s) de beste generatie waren, waardoor het onmogelijk is dat de metgezellen de rechtmatige opvolger van de Profeet (s) zomaar in de steek zullen laten. Eens kijken of deze bewering over de metgezellen wel correct is.
De metgezellen vluchten tijdens slagvelden.
Al-Bukhari:
Van Aba Qatada, die zei: Op de dag van (het slagveld) Hunain, zag ik een moslim vechten tegen één van de polytheïsten, en een andere polytheïst sloop achter de moslim zodat hij hem kon vermoorden. Dus ik rende naar die polytheïst die achter de moslim aan het sluipen was en hij verhief zijn hand om mij te slaan, maar ik sloeg zijn hand en hakte het er af. Die man greep me en drukte mij zo hard dat ik bang werd (dat ik zou sterven). Vervolgens zakte hij en zijn grip werd losser, dus duwde ik hem en vermoordde hem. De moslims begonnen weg te rennen en ik rende ook met hen. Opeens kwam ik Omar bin al-Khattab tegen met deze mensen en ik vroeg hem: “Wat is er aan de hand met deze mensen (waarom rennen ze weg)?” Omar zei: “Het is de wil van Allah!” Later keerden de mensen weer terug naar de Profeet (nadat de vijand verslagen was).
Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 1056 – 1057, # 4322


Al-Tirmidhi:
Van Ibn Omar, die zei: “Wij hebben inderdaad de dag van Hunain meegemaakt. Waarlijk, de twee legers vluchtten weg en er bleef minder dan 100 man met de Profeet (s) achter.”
Al-Albaani: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Al-Tirmidhi: “Deze overlevering is hasan (goed).”
Bron: Sahih Sunan al-Tirmidhi, Vol. 2, Blz. 250 – 251, # 1689


Al-Hakim & Al-Dhahabi:
(de overlevering is lang, dus enkel het relevante deel is vertaald)
Van Hudhaifa bin al-Yaman, die zei: “De mensen verlieten de Profeet (s) op de avond van de Ahzab en er bleven slechts twaalf mensen over met hem (s).”
Al-Hakim: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Al-Dhahabi: “Sahih (authentiek).”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 33, # 4325
Muslim bin al-Hajjaj:
Van Abi Othman, die zei: “Er bleef niemand met de Profeet (s) achter in sommige dagen waarin hij streed, behalve Talha en Sa`d.”
Bron: Sahih Muslim, Blz. 1134, # 2414

Dus soms renden de metgezellen allemaal weg totdat er nog maar twee personen overbleven met de Profeet (s).
De metgezellen verlaten het gebed voor handel en vermaak.
In de Koran zijn er overigens enorm veel verzen geopenbaard waarin de metgezellen hard worden bekritiseerd. Eén van de vele bekritiserende verzen dat over de metgezellen is geopenbaard, luidt als volgt:
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Maar indien zij handel of vermaak zien, gaan zij er haastig naartoe en laten u staan. Zeg: “Hetgeen dat bij Allah is, is beter dan vermaak en handel, en Allah is de beste Onderhouder.” [62:11]
Al-Bukhari:
Van Jabir bin Abdallah, die zei: Terwijl wij aan het bidden waren met de Profeet (s) kwamen een paar kamelen geladen met voedsel. De mensen begonnen ernaar te kijken, totdat er maar 12 mensen met de Profeet (s) achterbleven. Vervolgens werd dit vers [62:11] geopenbaard.”
Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 226, # 936
De metgezellen lieten de Profeet (s) achter in het gebed. Ze verruilden hem, het gebed en hun hiernamaals voor voedsel en vermaak. Als de metgezellen al hiertoe in staat zijn, wat zouden ze dan wel niet doen na de dood van de Profeet (s)?
Frustrerende ongehoorzaamheid.
We sluiten het artikel af met twee andere overleveringen, waarin de openlijke ongehoorzaamheid van de metgezellen zeer duidelijk te zien is, dat het haast griezelig is.
Muslim bin al-Hajjaj:
(de overlevering is lang, dus enkel het relevante deel is vertaald)
Van Ibrahim al-Taymi van zijn vader, die zei: We waren in gezelschap van Hudhaifa. Een man zei: “Als ik in de tijd van de Profeet (s) leefde, dan zou ik gevochten hebben aan zijn zijde, en zou ik mijn best hebben gedaan voor zijn doelen.” Hudhaifa zei: “Wellicht zou je dat hebben gedaan. We waren met de Profeet (s) op de avond van Ahzab, en we werden gegrepen door een woeste wind en een strenge kou. De Profeet (s) zei: “De man die voor mij het nieuws zal brengen over de vijand, zal met mij worden opgewekt op de Dag der Opstanding.” Wij bleven stil en niemand van ons antwoordde hem (s). Hij (s) zei nogmaals: “De man die voor mij het nieuws zal brengen over de vijand, zal met mij worden opgewekt op de Dag der Opstanding.” Wij bleven stil en niemand van ons antwoordde hem (s). Toen zei hij (s): “Sta op Hudhaifa en breng mij het nieuws over de vijand.” Ik zag geen andere keus toen hij mijn naam riep. Hij (s) zei: “Ga en breng mij het nieuws over de vijand, en lok hen niet uit tegen mij. …
Bron: Sahih Muslim, Vol. 2, Blz. 860 – 861, # 1788


Tijdens een andere gebeurtenis lezen we dat het volgende gebeurde:
Al-Bukhari:
(de overlevering is lang, dus enkel het relevante deel is vertaald)
Van Miswar bin Makhrama en Marwan, die beiden zeiden: … Toen het vredesverdrag afgerond was, zei de Profeet (s) tegen zijn metgezellen: “Sta op, breng jullie offers en scheer jullie hoofden kaal.” Maar wallah, geen één van hen stond op, totdat de Profeet (s) dat drie keer herhaalde. Toen niemand van hen opstond, ging hij (s) naar Umm Salama en hij vertelde haar over het gedrag van de mensen jegens hem. Umm Salama zei: “O Profeet! Wil je dat jouw bevel wordt uitgevoerd? Ga dan naar buiten en zeg geen woord tegen hen, totdat jij jouw offer hebt gebracht en jouw kapper hebt geroepen om jouw kaal te scheren.” Dus de Profeet (s) ging naar buiten en sprak tegen niemand, totdat hij datgene deed. Hij bracht zijn offer, riep zijn kapper en liet zich kaal scheren. Toen de metgezellen dit zagen, stonden zij op, brachten hun offers en scheerden elkaars hoofden kaal.
Bron: Sahih al-Bukhari, Blz. 672, # 2731 & 2732
Slotwoord.
Indien dit het gedrag is van de metgezellen, waarom is het dan nog verbazingwekkend dat de flinke meerderheid is afgevallen van de Islam? Ze bezitten het exacte karakter dat leidt tot verraad en afvalligheid. Bovendien is hun afvalligheid ook voorspeld door de Profeet (s). Alles wijst er dus op dat de metgezellen, op een enkeling na, niet prijzenswaardig zijn.
Het vervolgartikel zal spreken over de daadwerkelijke staatsgreep van Abu Bakr en Omar. De langverwachte gebeurtenis zal nu besproken worden.