In het vorige artikel kon je lezen wat voor relatie Imam Ali (as) had met de Profeet (s) en zelfs met Allah. In dit artikel zal besproken worden wat voor een unieke relatie Imam Ali (as) met de Koran en de waarheid heeft.
Imam Ali (as) en zijn unieke relatie met de Koran.
Al-Nasa’i:
Van Abu Sa`id al-Khudri, die zei: Wij zaten en waren aan het wachten op de Profeet (s). Hij (s) kwam vervolgens naar ons terwijl de riem van zijn sandaal gescheurd was. Hij (s) wierp het naar Ali en zei: “Onder jullie is iemand die voor de betekenis van de Koran zal strijden, net zoals ik heb gestreden voor de openbaring.” Abu Bakr vroeg: “Ik?” Hij (s) zei: “Nee.” Toen vroeg Omar: “Ik?” Hij (s) zei: “Nee, het is degene die de sandaal heeft.” (i.e. Ali).
Ahmad Mirien al-Baloushi: “De overleveringsketen is hasan (goed).”
Bron: Khasa’is Ali, Blz. 166, # 156
Abu Is’haq al-Huwayni:
[Zelfde overlevering als hierboven].
“De overleveringsketen is hasan (goed).”
Bron: Tahdhib Khasa’is al-Imam Ali, Blz. 166, # 156
Ahmad bin Hanbal:
Van Abi Sa`id al-Khudri, die zei: De Profeet (s) zei: “Onder jullie is een persoon die voor de betekenis (van de Koran) zal strijden, net zoals ik heb gestreden voor de openbaring.” Abu Bakr en Omar stonden op, maar de Profeet (s) zei: “Nee, het is degene die de sandaal repareert.” En Ali was degene die zijn sandaal repareerde.
Shu`aib al-Arna’out: “De overlevering is sahih (authentiek).”
Bron: Musnad, Vol. 17, Blz. 390 – 391, # 11289
Mohammad bin Hibban:
Van Abi Sa`id al-Khudri, die zei: Ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Onder jullie is iemand die voor de betekenis van de Koran zal strijden, net zoals ik heb gestreden voor de openbaring.” Abu Bakr vroeg: “Ben ik die persoon, O boodschapper van Allah?” Hij (s) zei: “Nee.” Toen vroeg Omar: “Ben ik die persoon, O boodschapper van Allah?” Hij (s) zei: “Nee, het is degene die de sandaal aan het repareren is.” En het was Ali aan wie die de sandaal gegeven werd om het te repareren.
Shu`aib al-Arna’out: “De overleveringsketen is sahih (authentiek) volgens de criteria van Muslim.”
Bron: Sahih Ibn Hibban, Vol. 15, Blz. 385, # 6937
Abu Ya`la al-Mawsali:
[Zelfde overlevering als hierboven].
Husain Salim Asad: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Bron: Musnad, Vol. 2, Blz. 241 – 242, # 1086
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Abi Sa`id al-Khudri, die zei: We waren met de Profeet (s) en zijn sandaal scheurde los. Ali bleef achter om het te repareren. Hij (s) liep een klein stuk verder en zei vervolgens: “Onder jullie is een persoon die voor de betekenis van de Koran zal strijden, net zoals ik heb gestreden voor de openbaring.” De mensen begeerden dat, en Abu Bakr en Omar waren ook aanwezig. Abu Bakr vroeg: “Ben ik die persoon?” Hij (s) zei: “Nee.” Toen vroeg Omar: “Ben ik die persoon?” Hij (s) zei: “Nee, het is degene die de sandaal aan het repareren is”, en hij refereerde daarmee naar Ali. Dus we gingen naar Ali en wij brachten hem het goede nieuws, maar hij verhief niet eens zijn hoofd. Het was alsof hij het al gehoord had van de Profeet (s).”
Al-Hakim: “Deze overlevering is sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Al-Dhahabi: “Volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 132, # 4621
Ahmad bin Hanbal:
Van Abi Sa`id al-Khudri, die zei: We zaten in de moskee en de Profeet (s) kwam naar ons, en Ali was in het huis van Fatima. De riem van de sandaal van de Profeet (s) was losgescheurd, dus gaf hij het aan Ali om het te repareren. Daarna kwam hij (s) bij ons staan en zei: “Onder jullie is iemand die voor de betekenis van de Koran zal strijden, net zoals ik heb gestreden voor de openbaring.” Abu Bakr vroeg: “Ben ik die persoon, O boodschapper van Allah?” Hij (s) zei: “Nee.” Toen vroeg Omar: “Ben ik die persoon, O boodschapper van Allah?” Hij (s) zei: “Nee, het is degene die de sandaal heeft.” Isma`il zei: Mijn vader vertelde mij dat hij meemaakte dat Ali een keer in de Rahba was, toen er een man naar hem toe kwam en zei: “O leider van de gelovigen, is de overlevering van de schoen waar?” Hij (as) zei: “Heb je het gehoord?” Hij zei: “Ja.” Hij (as) zei: “O Allah, U weet dat het behoort tot hetgeen wat de Profeet (s) aan mij toevertrouwde.”
Wasiullah bin Mohammad `Abbas: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Bron: Fada’il as-Sahaba, Vol. 2, Blz. 790, # 1083
De Koran is met Imam Ali (as).
Zoals bekend is, had de Profeet (s) na de dood van Khadija (sa), meerdere vrouwen. Tot zijn vrouwen behoorden Aisha en Umm Salama. In de tijd van het leiderschap van Imam Ali (as) kwam Aisha in opstand tegen Imam Ali (as). Zij wilde niets te maken hebben met zijn leiderschap. Zij vertrok met haar aanhangers naar Basra om een offensief voor te bereiden op Imam Ali (as). De overlevering hieronder is overgeleverd door een moslim die deelnam aan dit slagveld. Eens kijken wat Umm Salama hem na de oorlog te vertellen had over Imam Ali (as).
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Abi Thabit, de dienaar van Abu Dhar, die zei: Ik was met Ali op de dag van het slagveld van de kameel. Toen ik Aisha zag staan, kwam een deel (van de twijfel) dat in de mensen gekomen was, in mij. En Allah heeft dat bij mij weggehaald tijdens het middaggebed. Daarna vocht ik aan de zijde van de leider der gelovigen (i.e. Ali). Toen het (gevecht) over was, ging ik naar Medina en bezocht ik Umm Salama. Ik zei: “Wallah, ik ben niet gekomen om te vragen om eten of drinken, maar ik ben een dienaar van Abu Dhar.” Zij zei: “Welkom.” Ik vertelde haar mijn verhaal, waarop zij zei: “Waar was jij toen de harten hun koers vlogen?” Ik zei: “Waar Allah dat bij mij weghaalde in de middag.” Zij zei: “Heel goed, ik hoorde de Profeet (s) zeggen: “Ali is met de Koran en de Koran is met Ali, en zij zullen niet van elkaar scheiden totdat zij bij mij terugkeren bij de vijver (in het paradijs).”
Al-Hakim: “De overleveringsketen is sahih (authentiek).”
Al-Dhahabi: “Het is sahih (authentiek).”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 134
Al-Manawi:
Van Umm Salama, van de Profeet (s), die zei: “Ali is met de Koran en de Koran is met Ali, en zij zullen niet van elkaar scheiden totdat zij bij mij terugkeren bij de vijver (in het paradijs).”
Al-Suyuti: “Hasan (goed).”
Bron: Faydh ul-Qadier, Vol. 4, Blz. 356, # 5594
Imam Ali (as) en zijn unieke relatie met de waarheid.
Hierboven kon je de overlevering lezen van Abi Thabit. Daarin stond vermeld dat hij tijdens het slagveld van de kameel, dat plaatsvond tussen Imam Ali (as) en Aisha, de kant van Imam Ali (as) koos. Umm Salama had hem hier vervolgens voor geprezen en vermeldde ook de uitspraak van de Profeet (s). De overlevering hieronder speelt vlak voor dezelfde oorlog af.
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van `Amra bint Abd al-Rahman, die zei: Toen Ali naar Basra vertrok, ging hij eerst langs bij Umm Salama, de vrouw van de Profeet (s), om afscheid te nemen. Zij zei: “Reis met de bescherming van Allah en Zijn veiligheid. Want wallah, jij bent op de waarheid en de waarheid is met jou. En was het niet dat ik het haat om Allah en Zijn boodschapper ongehoorzaam te zijn, want hij heeft ons bevolen om in onze huizen te blijven, dan zou ik met jou zijn meegegaan. Maar wallah, ik zal iemand met jou meesturen die beter is en mij meer geliefd is dan mijzelf; mijn zoon Omar.”
Al-Hakim: “Sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Al-Dhahabi: “Volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 129, # 4611
Wat in de overlevering hierboven overigens zeer opvalt, is de verhouding tussen Aisha en Umm Salama. De ene vrouw van de Profeet (s) voert een oorlog tegen Imam Ali (as), terwijl de andere vrouw van de Profeet (s) haar eigen zoon opoffert voor Imam Ali (as).
Na het slagveld van Imam Ali (as) en Aisha, wat overigens door Imam Ali (as) gewonnen werd, toonde ook Muawiya zijn afgunst. Muawiya opende zijn offensief wat wederom in een bloedige slagveld resulteerde. Vlak voor aanvang van dit slagveld had Maymouna, een andere vrouw van de Profeet (s), iets belangrijks te vertellen over Imam Ali (as).
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Jara bin Kulayb al-`Amiri, die zei: Toen Ali naar Siffien vertrok, wilde ik niet strijden. Dus ik ging naar Medina naar Maymouna bint al-Harith en zij zei: “Van waar ben jij?” Ik zei: “Van de mensen van Kufa.” Zij zei: “Wie van hen?” Ik zei: “Van Bani `Amir.” Zij zei: “Welkom, voor wat ben je gekomen?” Ik zei: “Ali is vertrokken naar Siffien, en ik wilde niet strijden, dus zijn wij gekomen naar hier.” Zij zei: “Heb je hem trouw gezworen?” Ik zei: “Ja.” Zij zei: “Keer dan terug naar hem en wees met hem, want wallah, hij is niet gedwaald, noch is er door hem gedwaald.”
Al-Hakim: Deze overlevering is sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Al-Dhahabi: “Volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 152, # 4680
Al-Haythami:
Van Jara bin Samura, die zei: Toen hetgeen plaatsvond tussen de mensen van Basra en Ali bin Abi Talib, vertrok ik totdat ik aankwam in Medina. Ik ging vervolgens naar Maymouna bint al-Harith. Ik begroette haar en zij zei: “Van waar ben jij?” Ik zei: “Van de mensen van Irak.” Zij zei: “Welk deel van Irak?” Ik zei: “Van Kufa.” Zij zei: “Wie van hen?” Ik zei: “Van Bani `Amir.” Zij zei: “Welkom, voor wat ben je gekomen?” Ik zei: “Er ontstond tussen Ali en Talha hetgeen wat ontstond, dus zwoer ik trouw aan Ali.” Zij zei: “Houd je dan vast aan hem, want wallah, hij is niet gedwaald, noch is er door hem gedwaald.” Zij zei dit drie keer.
“Overgeleverd door Al-Tabarani en de overleveraars zijn sahih (authentiek), behalve Jara bin Samura, en hij is betrouwbaar.”
Bron: Majma`, Vol. 9, Blz. 129, # 14769
Ibn Abi Shayba:
Van Maymouna, toen de splitsing (tussen de moslims) plaatsvond, werd Maymouna gevraagd: “O moeder der gelovigen!” Zij zei: “Wees bij Ali bin Abi Talib, want wallah, hij is niet gedwaald, noch is er door hem gedwaald.”
Bron: Al-Musannaf, Vol. 17, Blz. 131, # 32786
Deze vrouwen van de Profeet (s) hebben deze uitzonderlijke deugden niet verzonnen over Imam Ali (as). Dit soort uitspraken hebben zij van de Profeet (s).
Al-Haythami:
Van Abu Sa`id al-Khudri, die zei: We waren bij het huis van de Profeet (s) met een groep van de Muhajirien en de Ansar. Hij (s) zei: “Zal ik jullie niet vertellen over de besten van jullie?” Zij zeiden: “Jawel.” Hij (s) zei: “De besten van jullie zijn degenen die hun afspraken nakomen en zich reinigen. Allah houdt van de degene die vroom is en onopgemerkt is.” Vervolgens kwam Ali bin Abi Talib langs, dus zei hij (s): “De waarheid is met hem, de waarheid is met hem!”
“Overgeleverd door Abu Ya`la, en de overleveraars zijn betrouwbaar.”
Bron: Majma`, Vol. 7, Blz. 337, # 12027
Abi Ya`la al-Mawsali:
Van Abu Sa`id al-Khudri, die zei: We waren bij het huis van de Profeet (s) met een groep van de Muhajirien en de Ansar. Hij (s) kwam naar ons en zei: “Zal ik jullie niet vertellen over de besten van jullie?” Zij zeiden: “Jawel.” Hij (s) zei: “De besten van jullie zijn degenen die de beloften nakomen en zich reinigen. Allah houdt van degene die vroom en onopgemerkt is.” Vervolgens kwam Ali bin Abi Talib langs, dus zei hij (s): “De waarheid is met hem, de waarheid is met hem!”
Irshad ul-Haq: “De overleveraars zijn betrouwbaar.”
Bron: Musnad, Vol. 2, Blz. 17, # 1047
Fakhr ul-Dien al-Razi:
Wie zijn religie volgt middels Ali bin Abi Talib, die is geleid. En het bewijs daarvoor is de uitspraak van hem (s): “O Allah, keer de waarheid met Ali waar hij zich maar heen keert.”
Bron: Mafatieh ul-Ghayb, Vol. 1, Blz. 210
Conclusie.
Dat Imam Ali (as) voor de interpretatie zal strijden net zoals de Profeet (s) voor de openbaring heeft gestreden, bevat heel veel belangrijke punten. Het belangrijkste punt is dat de Koran na de dood van de Profeet (s) overhandigd is aan Imam Ali (as). Imam Ali (as) is de beheerder en bewaker van de Koran. Dit is verder ook evident uit de uitspraken zoals: “de Koran is met Ali”, “de waarheid is met Ali” e.d.
Wat verder opvalt is hoe Abu Bakr en Omar opgewonden raakten toen zij hoorden dat er een man zal zijn die voor de interpretatie zal strijden. Ze stonden direct op. Dit toont aan dat deze status immens uitzonderlijk is. Ondanks dat, was Imam Ali (as) zeer rustig toen hij over zijn status hoorde. Imam Ali (as) ziet deze status namelijk als een verantwoordelijkheid en niet als een positie om opgewonden over te raken zoals Abu Bakr en Omar deden. Dit toont wederom het wereldse en hebzuchtige aard van Abu Bakr en Omar. Van alle metgezellen die naar deze status begeerden, waren zij de enigen die opstonden.
De uitspraken dat Imam Ali (as) de Koran én de waarheid met zich mee heeft, is een bewijs dat Imam Ali (as) onfeilbaar is. Hij kan geen fouten begaan, anders zal de Koran hem verlaten. Dit zal dan in strijd zijn met wat de Profeet (s) expliciet heeft gezegd: “Ali is met de Koran en de Koran is met Ali, en zij zullen niet van elkaar scheiden totdat zij bij mij terugkeren bij de vijver (in het paradijs).” Imam Ali (as) zal dus nooit iets fout kunnen doen. Vandaar ook de uitspraak van Maymouna: “Hij is niet gedwaald, noch is er middels hem gedwaald.”
Kortom: Als de heilige Koran en de onfeilbare waarheid de metgezellen van Imam Ali (as) zijn, dan is Imam Ali (as) zelf ook heilig en onfeilbaar.
Slotwoord.
De Koran is een boek dat geopenbaard is aan de Profeet (s). Wat voor functie heeft de Profeet (s) in relatie tot de Koran?
وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُون
We hebben enkel het Boek aan jou geopenbaard zodat jij hen kunt uitleggen over hetgeen waar zij over verschillen. Er zit leiding en genade in voor het volk dat gelooft. [16:64]
Wie is de uitlegger van de Koran na de dood van de Profeet (s)?
Al-Hakim & Al-Dhahabi:
Van Anas bin Malik, dat de Profeet (s) tegen Ali zei: “Jij zal ná mij aan mijn volk verhelderen waar zij over verschillen.”
Al-Hakim: “Deze overlevering is sahih (authentiek) volgens de criteria van Bukhari en Muslim.”
Al-Dhahabi: “Ik denk dat dit juist behoort tot de verzinsels van Dhirar. Ibn Ma`in zei dat hij een leugenaar was.”
Bron: Al-Mustadrak, Vol. 3, Blz. 132, # 4620